تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1400 - 8:45
کد خبر : 91710

سنا مذاکرات وین را بررسی می‌کند

سنا مذاکرات وین را بررسی می‌کند

آرمان شرق-به نقل از وب سایت رسمی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا قصد دارد در تاریخ نهم فوریه (٢٠ بهمن ماه) یک جلسه استماع برای بررسی آخرین تحولات در مذاکرات وین برگزار کند.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا یک جلسه استماع درباره مذاکرات وین با حضور نماینده ویژه دولت در امور ایران برگزار می کند.
به نقل از وب سایت رسمی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا قصد دارد در تاریخ نهم فوریه (٢٠ بهمن ماه) یک جلسه استماع برای بررسی آخرین تحولات در مذاکرات وین برگزار کند.

در این جلسه راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در رایزنی های وین که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار می شود حضور خواهد داشت و به سوالات نمایندگان درباره مذاکرات پاسخ خواهد داد.

خبر برگزاری این جلسه یک روز پس از آن اعلام شد که باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا از جو بایدن رئیس جمهور کشورش خواست تا مذاکرات با ایران را متوقف و با اجرای دقیق تحریم های ایران رویکرد سختگیرانه تری را درقبال این کشور اتخاذ کند.

جلسه استماع روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی سنا قرار است پشت درهای بسته و بدون حضور اصحاب رسانه برگزار شود.
درخواست اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی از سوی باب منندز سناتور دموکرات آمریکایی مطرح شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا که همواره از مخالفان برجام بود سرانجام در سال ٢٠١٨ با نقض تعهدات واشنگتن ذیل این توافق به طور یکجانبه از آن کناره گیری کرد و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

اما بسیاری از مقامات کنونی و پیشین آمریکا، برخی مقامات سایر کشورهای جهان و حتی رژیم صهیونیستی و اذعان دارند که خروج واشنگتن از توافق هسته ای یک اشتباه بزرگ و راهبردی بوده است که نتیجه ای جز توسعه برنامه هسته ای ایران در بر نداشته است.

اکنون دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی است که قصد بازگشت به برجام و پیگیری مسیر دیپلماسی با ایران را دارد. به همین منظور در حال حاضر مذاکراتی میان ایران و گروه ١+۴ با حضور غیرمستقیم آمریکا در وین، پایتخت اتریش با هدف پیوستن مجدد واشنگتن به برجام و رفع تحریم های ایران در جریان است اما دور هشتم مذاکرات وین از روز شنبه به مدت یک هفته متوقف شده است و مذاکره کنندگان به پایتخت های خود بازگشته اند تا مشورت های لازم برای اتخاذ تصمیمات مهم و اساسی را بگیرند.

این وقفه چند روزه در پی آن است که روند گفت‌وگوها نسبت به یک ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است و طرف ها توانسته اند بخش قابل توجهی از متن توافق بازگشت به برجام را پیش ببرند و از اختلافات مهم و کلیدی بکاهند.

یکی از عوامل پیشرفت قابل توجه در مذاکرات در دور هشتم نسبت به دور هفتم این بوده است که طرف های اروپایی برجام از کشاندن بحث‌های مذاکراتی به فضای رسانه ها خودداری کردند و مذاکرات توانست تا حد زیادی دور از حاشیه سازی ها پیش برود.

به گفته مقامات نزدیک به مذاکرات در وین، این رایزنی ها تا مرحله‌ای پیش رفته است که با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، امکان دستیابی به توافق وجود خواهد داشت./ ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.