رویای خانه هوشمند برخی از وسایل خانه و اثاثیه جتسون‌ها، مانند تختی که انسان را مثل یک تکه نان تست بیرون می‌اندازد، هنوز برای ما یک رویای دست‌نیافتنی است. اما ۶۰ سال بعد، ما ساعت‌های هوشمند و دستیارهای دیجیتال (البته نسبتاً ابتدایی) در آن کارتون‌ها را داریم.

 

کارتون‌های دهه ۱۹۶۰ نمایی از زندگی خانگی یک قرن بعد را ارائه می‌کردند. از یک اتاق که در آن موهای شما را شانه می‌کند و دندان‌هایتان را مسواک می‌زند تا رزی، روبات خدمتکار همیشه حواس‌پرت.

برخی از وسایل خانه و اثاثیه جتسون‌ها، مانند تختی که انسان را مثل یک تکه نان تست بیرون می‌اندازد، هنوز برای ما یک رویای دست‌نیافتنی است. اما ۶۰ سال بعد، ما ساعت‌های هوشمند و دستیارهای دیجیتال (البته نسبتاً ابتدایی) در آن کارتون‌ها را داریم.

در خانه‌های ما، دستگاه‌هایی مانند Google Nest دوستان یا غریبه‌ها را شناسایی می‌کنند، در حالی که چراغ‌های Philips Hue را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که رنگشان را بر اساس ساعات شبانه‌روز ما تغییر دهند.

وقتی برای وعده‌های غذایی هفته برنامه‌ریزی می‌کنیم، یخچال Family Hub سامسونگ از آنچه در یخچال باقی مانده عکس می‌گیرد و بر اساس رژیم غذایی ما پیشنهادهایی ارائه می‌کند.

اگر صداهای غیرمعمولی در خانه‌های ما شنیده شود (مثل وقتی که گربه لیوان نوشیدنی را به زمین می‌کوبد) الکسای آمازون به ما هشدار می‌دهد. آنها همه توان خود را برای سورپرایز کردن ما به کار می‌بردند.

در سال ۲۰۲۰، سامسونگ از یک همراه روباتی به نام Ballie استفاده کرد که می‌تواند مانند BB-8 در «جنگ ستارگان» بچرخد و به کارکرد دستگاه‌های خانه هوشمند ما کمک کند.

به گفته جوزف پارادیزو، پروفسور انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) در بیشتر موارد، هنوز این ما هستیم که دستگاه‌های خود را هدایت می‌کنیم تا بهترین خدمات را به ما ارائه دهند، اما این موضوع در حال تغییر است و نقش ما مدام کمرنگ‌تر از قبل می‌شود.

تنها دو دهه پس از آنکه الی زلخا سرمایه‌دار فقید و تیمش در Palo Alto Ventures مفهوم «هوش محیطی» را با ترسیم آینده‌ای که در آن لوازم الکترونیکی بخش‌های به‌هم‌پیوسته و پاسخگوی خانه‌های ما هستند، معرفی کردند، در آستانه تحقق بخشیدن به رویای آنها هستیم. در حقیقت ما قرار است رویای آنها را زندگی کنیم.

حوزه در حال انفجار فناوری امبینت نوید دستگاه‌های الکترونیکی خلاقانه و بصری را می‌دهد که در پس‌زمینه زندگی ما حضور دارند.

پارادیزو در یک مصاحبه ویدئویی در این باره گفت: «شما به زودی سیستم‌هایی خواهید داشت که کنشگر خواهند بود.

دستگاه‌های ما همان‌طور که ما می‌بینیم و می‌شنویم خواهند دید و خواهند شنید و پیشنهاد ارائه و درخواست خواهند کرد.»

در سال ۲۰۱۸، آمازون با ویژگی Hunches الکسا وارد این وادی شد. این دستگاه می‌تواند کارهای کوچکی مانند خاموش کردن چراغ‌های هوشمند در هنگام رفتن به رختخواب را بدون هدایت شما انجام دهد.

تا ژانویه ۲۰۲۰، کاربران باید به الکسا اجازه می‌دادند تا به تصمیمات خود عمل کند. اما با ارائه ویژگی جدید، پس از فعال شدن، الکسا می‌تواند تصمیم بگیرد که در خانه شما بر اساس عادات شما چه کاری انجام دهد. الکسا حالا واقعاً دیگر خودسر شده است، اما خطری از جانب آن شما را تهدید نمی‌کند. همه چیز برای سهولت زندگی شما برنامه‌ریزی شده است.

سارا هاسلی، رئیس بخش فناوری مصرف‌کننده در شرکت WGSN، در یک مصاحبه ویدئویی توضیح داد: «اگر الکسا شروع به تصمیم‌گیری برای شما کند این یک تغییر بزرگ در رابطه شما با الکسا خواهد بود.»

با پیشرفت فناوری، هوش مصنوعی (AI) که محور اصلی فناوری امبینت است، احتمالاً بخش‌های بیشتری از زندگی ما را دربر خواهد گرفت.

البته هاسلی هشدار داد که با این حال، هرگونه خطایی در این زمینه ممکن است به واکنش منفی منجر شود. «تنها چیزی که لازم است، این است که یک سیستم هوش مصنوعی بصری تصمیم بدی بگیرد که بر شما یا شخص دیگری تاثیر بدی بگذارد، سپس یک نوع گفت‌وگوی جمعی بسیار سریع شکل خواهد گرفت که چه کسی مقصر تصمیماتی است که تکنولوژی برای آنها می‌گیرد.»

WGSN پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰، ما از ۵۰ میلیارد دستگاه متصل در سراسر جهان استفاده خواهیم کرد و شبکه‌های هوشمند را در داخل و خارج از خانه ایجاد می‌کنیم.

جیمی کاب، مدیر گروه طراحی صنعتی Map Project Office در لندن، معتقد است که در پنج تا ۱۰ سال آینده شاهد انفجاری در تکنولوژی امبینت خواهیم بود که به لطف زمینه‌سازی در دهه گذشته انجام شده است.

تیم او به بررسی رفتارهای جدیدی که این نوع تکنولوژی به وجود می‌آورد و اینکه ما چگونه زندگی خود را با آن هماهنگ می‌کنیم، علاقه‌مند است.

کاب گفت: «این فناوری اکنون هم‌راستا با آینده‌شناسان است. ۱۰ سال پیش شما هرگز تصور نمی‌کردید که کسی بتواند فقط با صحبت کردن با یک شیء، غذا سفارش دهد یا چراغ‌ها را روشن کند، در حالی که امروز این کارها بخشی از یک منظره بسیار آشنا شده است.»

طبق گفته پارادیزو برخی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در قدرت محاسباتی، اندازه حسگر و تشخیص گفتار و زبان طبیعی صورت گرفته است. اما دستگاه‌های ما آماده پاسخگویی به فرامینی بسیار فراتر از دستورات صوتی هستند.

فناوری امبینت به حرکت، نگاه، وضعیت بدن، زبان بدن، بیومتریک گرما و تفاوت‌های ظریف در لحن صدای ما حساس خواهد بود.

در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) در سال ۲۰۲۰، پاناسونیک از قابلیت جدیدی بر اساس فناوری سنجش فعالیت رونمایی کرد که برای پیش‌بینی رفتار شما در اطراف خانه، از سنسورهای بیومتریک که دمای اتاق را بر اساس گرمای بدن شما تنظیم می‌کند، استفاده خواهد کرد.

در همین حال، برند چینی لوازم خانگی Haier، قابلیتی برای یک آشپزخانه منعطف و دردسترس را به نمایش گذاشت که می‌تواند ارتفاع لوازم خانگی را، با استفاده از تشخیص صدا و تشخیص چهره برای تعیین اینکه چه کسی از آن استفاده می‌کند، تنظیم کند.

تکنولوژی امبینت ممکن است به ما کمک کند تا کمتر به صفحه نمایشگر وابسته باشیم چون برای هدایت دستگاه‌هایمان کمتر به آنها نیاز خواهیم داشت. پس آنقدرها هم همه چیز ما را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

دستیارهای دیجیتال ما از قبل می‌توانند بدون نیاز به باز کردن تلفن‌هایمان به بسیاری از برنامه‌های ما دسترسی داشته باشند و این نوع تعاملات فراگیرتر خواهند شد.

کاب گفت: «شگفت‌انگیز است که صفحه‌های نمایش در چه حد زندگی فرزندان خردسال من را تحت تاثیر قرار داده است. این یک تجربه ناب است. اما وقتی در مورد تکنولوژی امبینت صحبت می‌کنیم، این فرصت را به ما می‌دهد تا تجربیات ناب بیشتری خلق کنیم.»

تکنولوژی ممکن است به ایجاد خانه‌ای پایدارتر هم کمک کند.

در گزارش WGSN با عنوان «خانه آینده در سال ۲۰۳۰» به فناوری جدیدی که می‌تواند این کار را انجام دهد، پرداخته شده است. از جمله VibroSense، یک دستگاه مجهز به هوش مصنوعی که به وسیله پژوهشگران دانشگاه کرنل توسعه پیدا کرده است.

VibroSense با ردیابی لرزش در دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها، ۱۷ نوع مختلف از لوازم خانگی را کنترل و تنظیم می‌کند، شیرهای آبی را که چکه می‌کنند، می‌بندد و به ساکنان هشدار می‌دهد که لباس‌های خیس در ماشین لباسشویی باقی مانده است.

1
 برخی از وسایل خانه و اثاثیه جتسون‌ها، مانند تختی که انسان را مثل یک تکه نان تست بیرون می‌اندازد، هنوز برای ما یک رویای دست‌نیافتنی است. اما ۶۰ سال بعد، ما ساعت‌های هوشمند و دستیارهای دیجیتال (البته نسبتاً ابتدایی) در آن کارتون‌ها را داریم.

اگرچه برای راه‌اندازی دستگاه‌های هوشمند انرژی زیادی مصرف می‌شود، اما سازندگان، صرفه‌جویی کلی در هزینه‌ها را تبلیغ کرده‌اند. با این حساب همه چیز به سود مصرف‌کنندگان تمام شده است.

به گفته گوگل، ترموستات Nest این شرکت تا ۱۲ درصد در هزینه گرمایش و ۱۵ درصد در قبوض سرمایشی برای مشتریان آمریکایی صرفه‌جویی می‌کند.

گزارش WGSN جزئیاتی را نشان می‌دهد که چگونه فضاهای زندگی ما به‌طور فزاینده دیجیتالی می‌شوند و می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی (AR) و یادگیری عمیق، از نظر بصری یا شنیداری مطابق با حالات ما تغییر کنند.

IKEA با پروژه خود با نام «آزمایش‌های روزمره» در همکاری با آزمایشگاه طراحی دانمارکی SPACE۱۰، با پیشنهاد پرده‌هایی که خود را مطابق با نور خورشید تنظیم می‌کنند نگاهی اجمالی به آنچه خانه‌های ما می‌توانند به زودی انجام دهند، ارائه کرده است.

نمونه‌ای دیگر یک اپلیکیشن صوتی AR در فضایی است که با اسکن کردن و اختصاص دادن صدایی به هر یک از اشیا، اشیای موجود در خانه شما را به یک سمفونی موسیقی تبدیل می‌کند، که می‌تواند با تنظیم مجدد اشیا تغییر کند.

این ایده که یک طراح می‌تواند حال و هوا یا یک محیط را طراحی کند، اتفاقی خارق‌العاده است. بنابراین فکر کردن در مورد اینکه چگونه همه حواس با هم ترکیب می‌شوند، واقعاً برای طراحان الهام‌بخش خواهد بود.

دکوراسیون دیجیتال می‌تواند راهی پایدار برای به‌روزرسانی فضای شما باشد. تصور کنید وسایلی داشته باشید که بتوانید با نمایش رنگ یا نور روی آنها به صورت دیجیتالی آنها را تغییر دهید.

حریم خصوصی در دنیای تکنولوژی شخصی

اما تمام این نوآوری‌ها می‌تواند یک هزینه بزرگ داشته باشد: حریم خصوصی ما.

در چشم‌انداز فعلی، این هزینه‌ای است که مصرف‌کنندگان ممکن است در پرداخت آن مردد باشند.

به گفته هاسلی با واکنش شدیدی که در چند سال گذشته علیه Big Tech شاهد بودیم، به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان سطح خاصی از علاقه به حریم خصوصی و اصول اخلاقی را دارند که قبلاً دیده نمی‌شد. البته این نگرانی‌ها چندان بی‌اساس نیستند.

نفوذ گسترده در وب‌سایت‌های بزرگ، اطلاعات صدها میلیون نفر را در چند سال گذشته به خطر انداخته است؛ و اطلاعات جامعی که تکنولوژی امبینت بر آن تکیه دارد، بسیار بیشتر از آدرس‌ها و شماره کارت اعتباری ما خواهد بود.

دستگاهی که قادر خواهد بود تشخیص دهد شما چه زمانی برای درس اسپانیایی بیشترین توجه را دارید -عملکردی که Paradiso گفته است به شدت در حال بررسی است- از نوع اطلاعاتی برخوردار است که می‌تواند برای کلاهبرداری از شما استفاده شود.

به گفته پارادیزو در این روش از اطلاعات در مورد حالات درونی شما استفاده می‌شود. به‌طور مثال آیا تمرکز کرده‌اید؟ آیا اکنون بهترین زمان برای دادن این اطلاعات به شماست؟ در واقع اگر شناخت دقیقی از مردم داشته باشید می‌توانید دقیقاً بدانید که چگونه برای تحت تاثیر قرار دادن آنها وارد عمل شوید.

در حالی که ما در حال حاضر به تبلیغات بیش از حد هدفمند عادت کرده‌ایم، رسوایی کمبریج آنالیتیکا که موجب جمع‌آوری و بهره‌برداری از اطلاعات کاربران فیس‌بوک برای تبلیغات سیاسی شد، آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن ممکن است استفاده از ترجیحات شخصی افراد برای چیزهایی بسیار بیشتر از تصمیم‌گیری خرید آسان‌تر شود.

آینده تکنولوژی خانه‌های هوشمند

طبق اطلاعات Mordor Intelligence، ارزش بازار خانه‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۳/ ۷۹ میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ۹۵/ ۳۱۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و نرخ رشد سالانه آن (CAGR) ۳/ ۲۵ درصد باشد.

طبق گفته SafeWise، یک آمریکایی به‌طور متوسط بین می ۲۰۲۱ و می ۲۰۲۲، ۱۲۰۰ دلار برای فناوری خانه خرج کرده است. ۷۵ درصد یک دستگاه مرتبط با تکنولوژی خانه هوشمند، ۶۵ درصد یک دستگاه امنیتی هوشمند و ۴۶ درصد یک تلویزیون هوشمند خریداری کرده‌اند.

به‌طور کلی، ۴۴ درصد گزارش کرده‌اند که در سال ۲۰۲۲ پول بیشتری برای فناوری هوشمند خرج کرده‌اند.

این بازار بر اساس جغرافیا و نوع محصول تقسیم‌بندی شده است که شامل راحتی و روشنایی، کنترل و اتصال، مدیریت انرژی، تفریحات خانگی، امنیت و لوازم خانگی هوشمند می‌شود.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های رشد بازار خانه‌های هوشمند، سیستم تهویه مطبوع (HVAC) است که عمدتاً در آمریکا از سوی مقررات جدید کارایی دولتی هدایت می‌شود که مجبور به جایگزینی یا مقاوم‌سازی سیستم‌های موجود می‌شوند.

انتظار می‌رود بخش آشپزخانه هوشمند خانه‌های هوشمند سریع‌ترین رشد را داشته باشد، یعنی ۵/ ۳۰ درصد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، که از طریق وسایل هوشمند مانند کمپوست‌کننده‌های خودکار، تصفیه‌کننده‌های آب، یخچال‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند پخت‌وپز/ غذا هدایت می‌شود.