تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آذر 1401 - 12:14
کد خبر : 117512

«دیپلماسی فوتبال» در اختیار غیرفوتبالی ها

«دیپلماسی فوتبال» در اختیار غیرفوتبالی ها

آرمان شرق-گروه ورزش:«متاسفانه باید بگوییم در حال حاضر مدیرت فوتبال با افراد متخصص و فوتبالی نیست و شاهد آن هستیم که افرادی که شناختی از ورزش ندارند و البته به نهادهای خاص و دولتی وابستگی دارند بر وضعیت کنونی سایه انداختهاند. به‌همین دلیل نمی‌توانیم از ظرفیت دیپلماسی در ورزش به‌خصوص در فوتبال که امروزه جایگاه ویژه‌ای در مسائل سیاسی و اقتصادی دارد، استفاده کنیم.

«دیپلماسی فوتبال» در اختیار غیرفوتبالی ها

آرمان امرو: فوتبال به دلیل چرخش مالی بسیار زیاد و البته اشتیاق مردم ملل مختلف به این ورزش پر هیجان، در ده‌های  اخیر نقش تعیین کننده‌ای در مناسبات «فرهنگی»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و مهم تر از آن «سیاسی و بین المللی» پیدا کرده است. این ورزش حتی توانسته باورها، نگرش‌ها و عملکردها را تحت تاثیر خود قرار دهد و به‌عنوان یکی از عوامل موثر در شکل‌گیری سیاست‌ها و مناسبات داخلی و خارجی می‌تواند کارکردهای دیپلماتیک داشته باشد و تحولات زیادی را برای کشورها در مسائل بین‌المللی رقم بزند. در سال‌های اخیر ورزش از یک فعالیت بدنی یا نوعی سرگرمی فراتر رفته و در این زمینه شاهدیم که قهرمانان رشته‌های ورزشی در مسائل سیاسی کشورشان نقش‌های گوناگونی را برعهده دارند. تحلیل نظریات و مبانی پژوهشی نشان می‌دهد از میان پدیده‌های مختلف، «فوتبال» به‌عنوان یکی از مصادیق برنامه‌های روابط بین کشورها، توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان برنامه‌های کشورهای در حال توسعه برای بیان خواسته‌های خود از جامعه جهانی داشته باشد.
باتوجه به این تعریف باید بگوییم که کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فوتبال و آثار و تبعات آن بر سطح تعاملات بین دولت‌ها در فضای بین‌المللی در ایران نیاز به مفهوم سازی دارد. برخی کارشناسان معتقدند کارویژه‎ و کارکردهای «دیپلماسی فوتبال» می‌تواند به مثابه تقویت «هویت ملی» به‌عنوان ابزار صلح و آشتی و البته ابزاری برای نوع دوستی و بهبود مناسبات و گفت‌وگو در بُعد ملی و بین المللی کشورها به کار رود. در ادامه  با مجید جلالی، مربی و البته تحلیلگر مسائل ورزشی در مورد وضعیت «دیپلماسی فوتبال ایران» گفت‌وگویی انجام داده‎ایم. او معتقد است به دلیل اینکه فوتبال در اختیار فوتبالی‌ها نیست برنامه‌ریزی در خصوص دیپلماسی فوتبال در اختیار نهادهای خاص قرار دارد که هنوز نتوانسته‌اند در این مورد فعالیت شفافی از خود نشان دهند.
سرنخ فوتبال در دستان نهادهای خاص است
«مجید جلالی»، تحلیلگر مسائل ورزشی در پاسخ به این سوال که دیپلماسی فوتبالی در ایران چه جایگاهی دارد و از این فضا چه استفاده‌های می‌توانیم در جهت منافع ملی انجام دهیم، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «متاسفانه باید بگوییم در حال حاضر مدیرت فوتبال با افراد متخصص و فوتبالی نیست و شاهد آن هستیم که افرادی که شناختی از ورزش ندارند و البته به نهادهای خاص و دولتی وابستگی دارند بر وضعیت کنونی سایه انداخته‎اند. به‌همین دلیل نمی‌توانیم از ظرفیت دیپلماسی در ورزش به‌خصوص در فوتبال که امروزه جایگاه ویژه‌ای در مسائل سیاسی و اقتصادی دارد، استفاده کنیم. در این زمینه باید یک مثالی بزنیم. اگر به‌فرض شخصیتی مانند «علی دایی» به‌عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب می‌شد ایران می‌توانست از این چهره جهانی برای بهبود روابط خود با دیگر کشورها در قالب ورزش فوتبال استفاه ویژه‌ای کند. در چنین شرایطی باید بگوییم که دیپلماسی فوتبال با توجه به نفوذ نهادهای سیاسی بر عهده طیف‌های خاصی است که تاکنون توضیح شفافی در این زمینه ارائه نداده‌اند. به نظر می‌آید که تاکنون از این ظرفیت که دیگر کشورها توانسته‌اند پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند، استفاده‌‎ای نشده است.»

قالب خبری صحیفه | Sahifa | جدیدترین نسخه پوسته صحیفه

قالب خبری صحیفه | Sahifa | جدیدترین نسخه پوسته صحیفه

قالب مجله خبری فلکس مگ | Flex Mag

قالب مجله خبری فلکس مگ | Flex Mag

Acqua di Gio Profondo Special EDP for men

Acqua di Gio Profondo Special EDP for men

مربی فوتبال ایران با اشاره به برداشت‌هایی که دولت‌های ایران در زمینه فوتبال دارند، ادامه می‌دهد: «سیاست‌گذاری در فوتبال ایران تنها برای خبرسازی و البته سرگرمی شهروندان اعمال می‌شود و به همین دلیل سرنخ فوتبال ایران در دست دولت‌هایی است که برنامه بلند مدتی برای ورزش ندارند و چون خودشان در دوره‌های یکی دو ساله مدیریت می‌کنند، نمی‌توانند برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند. همین عدم ثبات در مسئولان ورزشی باعث شده است سیاست‌گذاری‌های کلان تنها در زمینه‌های مالی تنها برای یک فصل اعمال شود. در واقع باید بگوییم که ما از نعمت مدیران متفکر و داری درک بین‌المللی محروم هستیم. هنگامی که یک رئیس جمهور تغییر می‌کند شاهد آن هستیم که همه مدیران باشگاه‌های فوتبال جابه‌جا می‌شوند. اگر نگاهی به مجمع فدراسیون فوتبال بیندازیم که رئیس‌های هیات‌ها در آنجا حضور دارند چهره‌هایی را مشاهده می‌کنیم که از حوزه‌های امنیتی و نظامی وارد فوتبال شده‌اند. این خود نشان دهنده این است که چه مسیری را در خصوص دیپلماسی فوتبالی دنبال می‌کنیم. ما برای آنکه بخواهیم از دیگر پانسیل‌های فوتبال استفاه کنیم باید سرنخ را از دستان دولت‌ها بگیریم و با یک سیاست‌گذاری کلان در جهت گسترش منافع ملی از گنجایش فوتبال استفاه کنیم.»
جلالی با تاکید به نیاز ورزش ایران به دیپلماسی قوی و با نفوذ می‌گوید: «چون مسئولان فوتبالی ایران شناختی از فضای بین‌المللی و پتانسیل‌های این حوزه ندارند خواسته یا ناخواسته وارد چرخه دلالی می‌شوند و در ادامه از وظایف خود منحرف می‌شوند. با این وجود نمی‌توانیم از چنین افرادی انتظار داشته باشیم که فهم لازم برای درک دیپلماسی فوتبال را داشته باشند. در نتیجه یا اصلا به این موضوع ورود نمی‌کنند و یا اینکه تحت تاثیر افکار دیگر در این زمینه اهدافی را در دستور کار قرار می‌دهند. در فوتبال این سال‌های ایران هیچ ردی از توسعه و تولد مربیان و فوتبالیست‌های نخبه را مشاهده نمی‌کنیم که یکی از عوامل اصلی همین عدم توان دیپلماسی فوتبال است تا بتوانیم علم روز فوتبال را وارد ایران کنیم. برای دوره‌های مربیگری به اسپانیا رفتیم تا بر دانش خودمان اضافه کنیم ولی هنگامی که از آنها برنامه‌هایی در زمینه فوتبال پایه درخواست کردیم جواب رد به ما دادند. اگر ما می‌توانستم مذاکرات و دیپلماسی قدرتمندی در این حوزه برخوردار باشیم بی‎شک هم می‌توانستیم از این برنامه‌ها برای پیشرفت فوتبال پایه استفاده کنیم و هم دیگر دانش‌ها را وارد ورزش ایران می‌کردیم. تا زمانی که سرنخ دیپلماسی فوتبال در اختیار نهادهای دولتی و افراد خاص است نه فوتبال می‌تواند از این ظرفیت استفاه کند و نه ایران خواهد توانست از این ظرفیت در مسائل بین‌المللی و گسترش ارتباط با دیگر کشورها بهرمند باشد.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.