تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1401 - 0:44
کد خبر : 123244

زلزله زدگان خوی را دریابیم؛ آوارگی در سرمای زیر صفر

زلزله زدگان خوی را دریابیم؛ آوارگی در سرمای زیر صفر

آرمان شرق-گروه جامعه:وضعیت مردم زلزله زده شهرستان خوی، در سرمای شدید هوا خراب است. کمبود پتو، بخاری و سرپناه آنها را در شرایط وخیمی قرارداده و در این شرایط آنها نمی‌توانند چشم امیدی به کمک‌های مردمی هم داشته باشند. سازمان هلال احمر اعلام کرده که هر فردی شماره حساب برای کمک‌های مردمی در شبکه اجتماعی منتشر کند، حساب او مسدود می‌شود. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که هلال احمر و مسئولان استان هم قادر نیستند که مایحتاج مردم را در سرمای زیر صفر تامین کنند. 

زلزله زدگان خوی را دریابیم؛ آوارگی در سرمای زیر صفر

آرمان امروز- سرویس جامعه: وضعیت مردم زلزله زده شهرستان خوی، در سرمای شدید هوا خراب است. کمبود پتو، بخاری و سرپناه آنها را در شرایط وخیمی قرارداده و در این شرایط آنها نمیتوانند چشم امیدی به کمکهای مردمی هم داشته باشند. سازمان هلال احمر اعلام کرده که هر فردی شماره حساب برای کمکهای مردمی در شبکه اجتماعی منتشر کند، حساب او مسدود میشود. از سوی دیگر شواهد نشان میدهد که هلال احمر و مسئولان استان هم قادر نیستند که مایحتاج مردم را در سرمای زیر صفر تامین کنند.  چند سال پیش بود که بعد از آنکه تعدادی از سودجویان با اعلام شماره حساب هایی، کمک های مردمی به سیل زدگان یا زلزله زدگان را جمع و سرقت می کردند، قوه قضاییه اعلام کرد که از این پس هر کس می خواهد کمک های مردمی را جمع کند باید از تحت نظر هلال احمر باشد و از این نهاد مجوز داشته باشد. حالا نیز چهرههای ورزشی، سیاسی و هنری آستین همت بالا زدند و تلاش کردند تا کم کاری نهادهای متولی در مورد کمک به زلزله زدگان را جبران کنند، به یکباره اخباری منتشر که در آن از مسدود شدن حساب های چند نفر از این کاربران خبر داده شده بود. کریم باقری یکی از همین چهرهها بود که حسابش  با اعلام هلال احمر موقتا بسته شده است. براساس این خبر، البته روند قانونی سازی همکاری باقری با سازمان هلال احمر در حال انجام است. مشابه این اتفاق در جریان زلزله کرمانشاه برای علی دایی رخ داد و حسابش مسدود شد. علی دایی آن موقع گفت: «آنها از این که مردم به امثال من اعتماد کردهاند ناراحت هستند.»  همانطور که صادق زیبا کلام، فعال سیاسی نیز به سنگ اندازی هلال احمر جلوی پای خییرین انتقادهای تندی را مطرح کرد و نوشت: «بهمنظورجمع آوری کمکهای مردمی برای زلزله زدگان خوی،دیروزبرای یکی ازمسئولین ارشد هلال احمرپیام فرستادم که میخواهم اعلام حساب نمایم.آن بزرگوار سریعا تماس گرفته و فرمودند بلافاصله حساب را مسدود میکنند.دارم بابرخی دوستان درتبریز و اورمیه هماهنگ میکنم که ازطریق آنها کمک رسانی نماییم.»

این سنگ اندازی ها و مانع تراشی ها در حالی صورت می گیرد که گزارش های منتشر شده از وضعیت زلزله زدگان خوی، حکایت از آن دارد که مردم این منطقه در وضعیت به شدت بدی قرار دارند. علی دایی و احمدضا عابدزاده نیز به وضعیت وخیم مردم اشاره کردهاند و دایی در پست خود که با انتشار تصویری از یک کودک زجرکشیده و سرمازده خویی همراه بود. وی در این پست نوشت: «آذربایجانم تسلیت. غم شما غم تمام مردم ایران است. به یاری هم بشتابیم.»

این بود شرایط گل و بلبل؟

پیشتر، احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرده بود بیش از ۲۰ هزار چادر و ۴۵ کمپ اسکان برای ساماندهی زلزلهزدگان ایجاد شده است. نابسمانیها بعد از گذشت ۴ روز از وقوع زلزله به حدی است که حتی صدای معاون اول رئیس جمهور را نیز درآورده است. فیلمی از محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر شده که در آن ضمن  بازدید از مناطق زلزله زده  خوی خطاب به یکی از مسئولان با لحن تندی می گوید: «چرا فقط ۲۰ هزار چادر توزیع شده است؟ ۲۰ هزار در برابر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که چیزی نیست! به ما اعلام می کردید تا از نقاط دیگر تامین می کردیم و برایتان می فرستادیم. الان ۴ روز از زلزله می گذرد، نباید وضعیت مردم اینطوری باشد!» با این حال او دبیرکل هلالاحمر را مقصر دانست و گفت: «چرا به ما گزارش میدهید اوضاع در مناطق زلزلهزده خوب است و به همه رسیدگی شده؟ طبق گزارش شما ما فکر میکردیم وضع خوب است.» وی همچنین در بخشی از گفت و گوی خود با صدا و سیما، از وضعیت موجود شکایت کرده و گفته است: «البته ناهماهنگی هایی وجود دارد. توزیع کالاها می توانست بهتر از این باشد. الان در بسیاری از نقاط جادر و پتو و برخی اقلام را کم داریم. حتی در برخی از نقاط نان هم گیر نمی آید که این موجب نارضایتی مردم شده است. امیدواریم به زودی این مشکلات حل شود.»

اما آنچه مسلم است اینکه ناهماهنگی های مشهودی در ارسال و توزیع کالاها بین مردم زلزله زده و اسکان آنها وجود دارد. این در حالی است که با این وجود باز هم دولت و نهادهای مرتبط همچنان به سنگ اندازی برای خییرینی که می خواهند به مردم خوی که این روزها، شرایط سختی را پشت سر می گذارند، ادامه می دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.