سد اکباتان به گل نشسته است و آب مناطقی از شهر همدان که از آن تامین می‌شده، ظرف ۱۰ روز گذشته قطع بوده است. حالا چاه‌های اطراف دست به دست داده‌اند تا این یک هفته- دو هفته را که دولت وعده داده بگذرانند تا آب از سد تالوار به شهر برسد. البته هنوز آب در لوله‌ها قرار نگرفته، اما و اگرهای سلامت آن مطرح شده است که مربوط به میزان آرسنیک آب است. موضوعی که دادستانی نیز به دلیل حساسیت‌های موضوع دستور پیگیری و آزمایش‌های بیشتر را داده است. این در حالی است که لوله‌های آب به صورت شبانه‌روزی در خاک به سمت همدان جاگیر می‌شوند و ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح آب‌رسانی همدان ظرف همین مدت بحرانی تخصیص پیدا کرده است. یک کارشناس آب می‌گوید: «میزان آرسنیک منبع مهم نیست، بلکه میزان آن پس از تصفیه اهمیت دارد.»

پروژه آقای وزیر چیست؟

امروز یکشنبه دقیقا یازدهمین روز است که همدان دچار بحران بی‌آبی شده است. آن قسمتی از شهر که از سد اکباتان آب‌شان تامین می‌شد، به دلیل آنکه خاک‌ریزه‌ها و شن‌های کف سد نیز رو آمده و دیگر آب ندارد، در این روزها آب‌شان قطع بوده است. بخش دیگری از شهر سر سفره آب‌های زیرزمینی می‌نشینند که حالا آنها وضع بهتری دارند. آقای مدنی، از شهروندان همدانی می‌گوید: «ظرف روزهای اخیر لوله‌کشی شده و آب شرب از چاه‌های لاجین و بهار به همدان آورده شده است.» به گفته او آب در برخی مناطق مانند شهرک مدنی و امیرکبیر قطع است و همچنان تانکرهای آب در شهر می‌چرخند. در دیگر مناطق هم ظرف این روزها قطعی کامل آب در یک شبانه‌روز را تجربه کرده‌اند و برخی هم از ۵ ساعت و ۶ ساعت تا بیشتر.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، برای انتقال آب از منابع جدید به همدان، در نخستین گام ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد. پروژه انتقال آب به همدان به‌ صورت شبانه‌روزی آغاز شد و لوله‌کشی‌ها در حال انجام است. به‌طوری که وعده یک هفته تا ۱۰ روز برای ورود آب به لوله‌ها و انتقال به خانه‌ها داده شده است. به گفته وزیر نیرو، مشکلات موجود و وجود دو شبکه آبرسانی در شهر همدان، از مشکلاتی است که در زمان کاهش آب سد اکباتان، به چشم می‌خورد؛ در طول چند روز گذشته، عملیات اجرایی اصلاح شبکه آغاز شد تا آب از یک سامانه واحد به تمامی نقاط شهر همدان برسد. در همین حال، برخی خبرها حاکی از این است که آب معدنی در شهر کمیاب شده و قیمت آن لحظه‌ای بالا می‌رود، اما تعدادی از شهروندان قیمت آن را مانند سابق اعلام می‌کنند. همین قیمت میان چند نفر متفاوت است. یکی هر باکس آب را ۲۲ هزار تومان و دیگری همین باکس را ۳۱ هزار تومان اعلام می‌کند. هر دو هم معتقدند قیمت‌ها تغییر و نوسانی نداشته است.

درخواست کانون وکلا از دادستان چه بود؟

هنوز وضعیت انتقال آب به همدان بلاتکلیف است و چشم‌ها به لوله‌های خالی است که در خاک و بیابان جوش می‌خورند تا آب را از سد تالوار به شهر بیاورند و دولت هم وعده چند روزه داده، اما مشکل آن است که میزان آرسنیک موجود در این خاک می‌تواند جام شوکرانی برای تک‌تک شهروندان باشد و به جای گوارایی، سرطان را به جان بریزند. حسن خانجانی‌موقر، دادستان همدان با توجه به درخواست رئیس کانون وکلای دادگستری کل استان همدان، نسبت به وجود بیش از حد مجاز آرسنیک در آب تالوار، خواستار بررسی هرچه سریع‌تر سلامت آب تالوار شده است. مهندس عزیزی، کارشناس آب و فاضلاب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»‌ می‌گوید: «آرسنیک در همه آب‌ها وجود دارد، اما حد مجاز آن اکنون محل گفت‌وگو است. موضوع این است که آب مخزن چه میزان آرسنیک دارد و دوم آنکه آب بعد از تصفیه چه میزان آرسنیک خواهد داشت.»به گفته او، میزان آرسنیک آب بر اساس استانداردهای ایران در این خصوص توسط مرکز بهداشت سنجیده می‌شود و پس از آن اجازه توزیع آب تصفیه شده را می‌دهد. این مرکز به صورت روزانه گزارشی از کلر موجود در آب، مشخصات میکروبی و فیزیکی آب می‌دهد. اگر موردی داشته باشد، بلافاصله مجوز توزیع آن لغو می‌شود. مهندس عزیزی می‌گوید: «مشاور طرح با مطالعه نمونه، اگر ببیند که خروجی آب مطابق با استانداردهای ایران نیست، آب تصفیه نخواهد شد و توزیع نیز نمی‌شود. این گذشته از آزمایش‌هایی است که مرکز بهداشت هر استان انجام می‌دهد.» اکنون مردم همدان گذشته از آنکه باید دل‌نگران آب امروز باشند که آیا تانکرها می‌آورند یا نه، قطعی کوتاه‌تری دارند یا ساعت‌ها طول می‌کشد، باید دلهره آب وعده داده شده را نیز بکشند که هر جرعه‌اش آرسنیک مجاز دارد یا خط قرمز را رد کرده است؟ نتیجه آزمایش‌ها و درخواست دادستان ظرف چند روز آینده تکلیف این پرونده را مشخص می‌کند./ دنیای اقتصاد