تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 7:02
کد خبر : 114227

تولید هم فیلتر شد!

تولید هم فیلتر شد!

 آرمان شرق-گروه اقتصاد:تداوم فیلترینگ علاوه بر آن که نگرانی آن دسته از فعالان حوزه تجارت و صاحبان کسب وکارهای آنلاین همچون فروشگاه های اینترنتی  که بخش عمده بازاریابی و فروش آنها درفضای مجازی و شبکه های اجتماعی تعریف می شود را به دنبال داشته، بلکه صاحبان بنگاه‌های تولیدی را نیز نسبت به افق پیش روی این بخش دچار دغدغه و ابهام کرده است.

 آرمان شرق-گروه اقتصاد:تداوم فیلترینگ علاوه بر آن که نگرانی آن دسته از فعالان حوزه تجارت و صاحبان کسب وکارهای آنلاین همچون فروشگاه های اینترنتی  که بخش عمده بازاریابی و فروش آنها درفضای مجازی و شبکه های اجتماعی تعریف می شود را به دنبال داشته، بلکه صاحبان بنگاه‌های تولیدی را نیز نسبت به افق پیش روی این بخش دچار دغدغه و ابهام کرده است.

تولید هم فیلتر شد!

آرمان امروز: تداوم فیلترینگ علاوه بر آن که نگرانی آن دسته از فعالان حوزه تجارت و صاحبان کسب وکارهای آنلاین همچون فروشگاه های اینترنتی  که بخش عمده بازاریابی و فروش آنها درفضای مجازی و شبکه های اجتماعی تعریف می شود را به دنبال داشته، بلکه صاحبان بنگاه‌های تولیدی را نیز نسبت به افق پیش روی این بخش دچار دغدغه و ابهام کرده است. موضوعی که با توجه به وضعیت نه چندان مناسب شامخ در شهریور ماه در مهرماه نیز باید شاهد افت قابل ملاحظه این امار باشیم که مستقیم با میزان فروش و صادرات صنایع ارتباط مستقیم دارد.
آن چه بیش از هر امر دیگر، تولیدکنندگان را نسبت به تبعات فیلترینگ ناخشنود می کند مشکلاتی است که به دلیل مسدود شدن پلتفرم ها در ارسال سفارش های خرید مواد اولیه، بررسی صورت حساب ها و  فاکتورهای فروش محصولات و گزارش های کنترل منابع انسانی ایجاد شده است. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان بزرگ نیز سرمایه گذاری های سنگینی در بازاریابی محتوایی خود روی پلتفرم های فیلتر شده انجام داده اند که در صورت دائمی شدن فیلترینگ این سرمایه گذاری ها را باید سوخت شده فرض کرد.
در این باره بررسی ها نشان می دهد با اینکه روایت‌های مختلفی درباره زیان صنایع و کسب‌وکارها از قطع اینترنت منتشر شده، اما نتایج یک‌نظرسنجی-شامخ- نشان می‌دهد مجموعه صنایع، بزرگ‌ترین قربانی فیلترینگ گسترده اینترنت است.
دست‌کم دو شاهد این موضوع را تایید می‌کند. شاهد اول، گزارش تازه اتاق بازرگانی ایران از شاخص مدیران خرید است که اوایل مهرماه تهیه شده است و نشان می‌دهد فعالان اقتصادی ترس بسیاری از تبعات تداوم فیلترینگ دارند.

شاهد دوم نیز، اظهارات فعالان بخش خصوصی در آخرین نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگو است که از اثر منفی تحدید اینترنت بر صادرات، ارتباط با شرکای تجاری، حمل‌ونقل و تحویل کالا، هوشمندسازی اقتصاد و سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد و نتیجه نهایی این شرایط را سقوط تولید به گرداب فیلترینگ و شدت گرفتن رکود می‌داند.
بازخوانی اثر اختلال شدید اینترنت بر اقتصاد ایران از این دو دریچه نشان می‌دهد گرچه فعلا فروش واحدهای صنعتی و کسب‌وکارها تحت تاثیر محدودیت اینترنت قرار گرفته‌است، اما تداوم این وضعیت در نهایت به کاهش فعالیت‌های اقتصادی منجر خواهد شد.
صنایع کشور در شهریورماه احیا شدند؛ اما برمبنای آنچه مدیران خرید در شهریورماه اعلام کرده‌اند، آینده فعالیت‌های اقتصادی در کشور به دلیل تنگنای اینترنتی موجود در خطر است. همزمان با این موضوع، مدیران خرید معتقدند، وضعیت تولید در کشور در شهریور۱۴۰۱ بهتر از مردادماه بوده است. شواهد آخرین گزارش اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در آخرین ماه از فصل تابستان امسال رونق نسبی در صنایع کشور وجود داشته و نمره شامخ کل صنعت حدود ۵واحد افزایش پیدا کرده و به ۲۵/ ۵۳واحد رسیده است؛ موضوعی که عمدتا از ناحیه افزایش تولید بخش صنعت و افزایش دریافت سفارش‌ها در کنار رشد اندک فروش و صادرات طی شهریورماه بوده است.
تحلیل اعداد گزارش‌شده از سوی مدیران خرید در گزارش شامخ شهریورماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بخش صنعت در این ماه دو چهره متناقض داشته است. در واقع از یکسو اندکی از فشار ناشی از رکود در ماه‌های قبلی، در شهریورماه کاسته شده و رشد عموم زیرشاخص‌ها را در پی داشته است، حال آنکه اعداد گزارش‌شده عموما در محدوده بالا یا پایین عدد ۵۰واحد قرار دارند که این وضعیت گویای شور و شوق کم تولیدکنندگان است. در واقع آمار شامخ ماه گذشته در حالی از وضعیت نه چندان مناسب تولید خبر می دهد که احتمالا این آمار در مهرماه در پی قطعی اینترنت و وابستگی اصلی صنایع به پلتفرم های اینترنتی با افت قابل ملاحظه ای همراه خواهد شد .
ارتباط با شرکت های خارجی قطع شده است
در این رابطه حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی یکصد و سیزدهمین شورای گفت‌وگویی دولت و بخش خصوصی با اشاره به تبعات قطعی و محدودسازی اینترنت بر کسب وکارها، می گوید: بر اساس سهمی که حوزه آی تی در تولید ناخالص ملی دارد هر ساعت قطعی اینترنت حدود ۱.۵ میلیون دلار ضرر اقتصادی برای کشور به وجود می آورد.
وی با اشاره به فلیترینگ گشترده شبکه‌‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: افزایش ۳۰ برابری برای تقاضای فیلترشکن‌ها در هفته‌های اخیر داشتیم و این فیلترشکن‌ها می‌تواند امنیت کاربران و امنیت اطلاعات کشور را تحت شعاع قرار بدهند.
سلاح‌ورزی ادامه داد: اتحادیه فناوران یارانه گزارش مفصلی تهیه کرده است که مطابق با آن معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در غالب فروشگاه‌های آنلاین محصولات خود را عرضه می‌کردند در معرض خطر قرار گرفته‌اند. بسیاری از فعالان اقتصادی نیز بر این باورند که کسب‌وکارهای بزرگ نیز دچار آسیب شدند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه تجار و صادرکنندگانی که مشتری خارجی دارند نمی‌توانند خریداران خود را ملزم به نصب پیام‌رسان‌های داخلی کنند، گفت: این مسئله باعث محدودیت شده است و ادامه این اختلال‌ها و عدم اطمینان‌ها باعث افزایش مهاجرت نخبگان و استارتاپ‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه آی تی می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.