تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آذر 1401 - 1:22
کد خبر : 119073

تقویت دولت در بخش رسانه ای و روابط عمومی مطالبه رهبری است

تقویت دولت در بخش رسانه ای و روابط عمومی مطالبه رهبری است

آرمان شرق-گروه ارتباطات:بدون تردید با تبیین درست خدمات و اقدامات ارزشمند دولت برای مردم و رفع خلاءهای ارتباطی میان مردم و مسؤولان توسط روابط عمومی‌ها، مردم نسبت به خدمتگزاری دولت و عملکرد دستگاههای اجرایی احساس مثبت و مطلوب تری داشته و با قضاوت‌ها و برداشت‌های درست از این مسأله حساس و حیاتی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت نیز تنگ تر خواهد شد.

تقویت دولت در بخش رسانه ای و روابط عمومی مطالبه رهبری است

آرمان امروز-گزارش: جان مایه «نظریه روابط عمومی شبکه ای»، ترکیب دیدگاه‌های «مانوئل کاستلز» درباره جامعه شبکه‌ای و «جیمز گرونیک» درخصوص الگوی روابط عمومی درخصوص الگوی روابط عمومی دوسویه همسنگ است؛ رویکردها و پیشفرض‌های اصلی از «گرونیک» و کلید شبکه‌ای شدن از آن «کاستلز» است.
هوشمند سفیدی دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی با اشاره به این مطلب در مراسم افتتاحیه هجدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی گفت: براساس مطالعات انجام شده ایران از سال ۱۳۹۰ وارد قلمروی جامعه شبکه‌ای شده و در حال ضریب نفوذ در شبکه‌های اجتماعی بالای ۷۰ درصد است، و روز به روز بر وسعت و عمق آن اضافه می شود.
سفیدی با تأکید بر اینکه در جامعه شبکه‌ای، قدرت اطلاع رسانی در دست دولت نیست، خاطرنشان ساخت: اگر بتوانیم الگوی روابط عمومی شبکه‌ای را شکل دهیم، نمی‌توانیم در میدان شبکه‌ای، بازی ارتباطی بکنیم؛ او یادآور شد: در جامعه شبکه‌ای، محور و تمرکز اطلاع رسانی باید از مقامات رسمی به سمت «چهره‌ها» و «افراد تأثیرگذار» سوق پیدا کند و در محتوا سازی‌ها باید به جای تأکید بر عناصر «کی» و «کجا»، بر «چه»، «چرا» و «چگونه» تمرکز کرد.
رئیس خانه روابط عمومی ایران در ادامه صحبت‌های خود گفت: روابط عمومی ماقبل شبکه‌ای شاید در جامعه توده‌ای و اتمیزه پاسخ دهد، لیکن در جامعه شبکه‌ای ناگزیر از تغییر رویکردها و ابزارها برای  تعامل با مردم است.
وی افزود: «روابط عمومی شبکه‌ای»، جدیدترین مدل روابط عمومی است که کلیه پیشرفت‌های نظری و عملی روابط عمومی را در بطن و متن خود دارد و می‌تواند الگوی مناسبی را فراروی دست اندرکاران روابط عمومی جهان قرار دهد. بی تردید، وقتی در جهان شبکه‌ای زندگی کرده و جامعه شبکه‌ای را تجربه  می‌کنیم و شاهد شکل گیری «نیروهای اجتماعی شبکه‌ای» و «ذی نفعان شبکه‌ای» هستیم، نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها و دستاوردهای شبکه بندی و شبکه سازی در روابط عمومی استفاده نکنیم.
سفیدی افزود: «روابط عمومی شبکه‌ای»، نوعی از روابط عمومی است که علاوه بر ساختار باز، افقی، و جریان ارتباطات از پایین به بالا با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی، شبکه‌ای تعاملی را شکل داده و بر نقش آفرینی و تأثیرگذاری و همسنگی طرف مقابل ارتباط در رابطه‌ای برابر و متوازن و به دور از تمرکز تأکید می‌کند، به گونه‌ای که شبکه تعاملی را شکل می‌دهد که خود در نقش «کنشگر فعال» ظاهر می‌شود و از این طریق، دارای «قدرت ارتباطی» می‌شود.
سفیدی با اشاره به اینکه قدرت روابط عمومی، تأثیرگذاری بر تصمیمات دیگران است، به شرطی که به نفع اراده و ارزش‌های کنشگران باشد، رسانه‌های اجتماعی مهمترین ابزار ساخت این قدرت هستند، گفت: روابط عمومی فعلی ما، انعکاسی است، نه تبیینی و نمی‌تواند کارآیی لازم را در تبیین به شکل ضروری انجام دهد.

پیام رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی
پس از سخنرانی دبیرکل سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی، پیام خانم‌اتسوکو سوگی‌هارا،  رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی قرائت‌شد.
در این پیام آمده است: برای من و ایپرا باعث خوشحالی است که می‌توانم در افتتاحیه و آغاز به کار هجدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که امروز در تهران و توسط جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، شرکت کرده و سهمی داشته باشیم؛ این، می‌تواند برای «ایپرا» ارزشمند باشد که در کلیه این دوره‌ها با این رویداد همکاری داشته است. برگزاری رویداد روابط عمومی که هر سال با یک موضوع خاص و با مشارکت صاحبنظران از کشورهای مختلف برگزار می‌شود، در طی ۱۸ سال، نشانه موفقیت آن است.
موضوعی که امسال برای بحث و بررسی در این رویداد علمی‌– تخصصی انتخاب شده، موضوع بسیار مهمی بوده و نشانه هوشمندی و نگاه علمی برگزار کنندگان آن است؛ «روابط عمومی شبکه‌ای»، جدیدترین مدل روابط عمومی است که کلیه پیشرفت‌های نظری و عملی روابط عمومی در بطن و متن خود دارد و می‌تواند الگوی مناسبی را فراروی دست اندرکاران روابط عمومی در جهان قرار دهد.
بی تردید، وقتی در جهان شبکه ای رندگی کرده و جامعه شبکه ای را تجربه می‌کنیم و شاهد شکل گیری ذی نفعان شبکه ای هستیم، نمی‌توانیم از طرفیت‌ها و دستاوردهای شبکه بندی و شبکه سازی در روابط عمومی استفاده نکنیم، باید از بابت انتخاب این موضوع به همکارانم در سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی تبریک بگویم و برای آنان، رویدادی موفق و موثر آرزوی موفقیت کنم.
امیدوارم سند نهایی این رویداد را که حاوی خطوط اصلی در شکل دهی و توسعه روابط عمومی شبکه‌ای خواهد بود، در اختیار دست اندرکاران روابط عمومی در جهان قرارگیرد مطمئنم این روز، افق جدید را روی روابط عمومی جهانی خواهد گشود.
روابط عمومی؛ فرهنگی مدیریت کردن است
سپس دکتر مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی، با تأکید بر اینکه مدیریت روابط عمومی، نوعی فرهنگی مدیریت کردن است، بینش شبکه‌ای، نگرش شبکه‌ای و منش شبکه‌ای را از شرایط ورود به جامعه شبکه‌ای عنوان کرد.
وی تولید معنا و توسعه دایره معنایی و اتصال معناهای مختلف، در افزایش هنر و پیشه روابط عمومی موثر ارزیابی کرد و بر روان بودن معناها برای مخاطبان تأکید کرد و توجه آن را در خلق رویکرد جدید در روابط عمومی مهم دانست.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کلیشه گویی را مانع ورود روابط عمومی به حوزه شبکه‌ای عنوان کرد و گفت: در این زمینه، محتوا حرف اول را می زند.

دکتر علی سلاجقه : همه باید برای نجات محیط زیست وارد میدان شوند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت اطلاع رسانی درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت برای جلب اعتماد عمومی، همراه کردن مردم با اهداف و سیاست‌های کلان کشور و ارتقای سرمایه اجتماعی تاکید کرد.
دکتر علی سلاجقه در مراسم اختتامیه هجدهمین سمپوزیوم روابط عمومی ایران که در محل مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اطلاعات و ارتباطات در دوران معاصر را از مهمترین معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع عنوان و اظهار کرد: نفوذ و تأثیرگذاری ارتباطات و رسانه‌ها تا جایی است که به باور بسیاری از صاحبنظران، اولویت ذهنی و رفتاری انسانها را تعیین کرده و در اغنای افکار عمومی جامعه و جهت دهی به دیدگاه‌ها و نگرش‌های مردم بسیار مؤثر است.
وی افزود: اطلاع رسانی درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت، نقش بی بدیل و انکارناپذیری در جلب اعتماد عمومی و همراه و همدل کردن مردم با اهداف و سیاست‌های کلان کشور و ارتقای سرمایه اجتماعی دارد.
معاون رییس جمهور در ادامه گفت: احساس مثبت و مطلوب مردم نسبت به خدمات رسانی دولت، قضاوت‌ها و برداشت‌ها نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به سمت مثبت و منصفانه پیش می‌برد و با پرکردن خلاء‌های ارتباطی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت را نیز تنگ تر می‌کند.
سلاجقه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: بدون تردید مسئله «تبیین» که به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از جوانان و دانشجویان مطرح شده است، یکی از توقعات بحق از دستگاه‌های مختلف تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور برای روشنگری و زدودن ابهامات و شبهات در جامعه است که با شدت و ضعف در حال انجام است، اما متأسفانه آنچنان که باید و شاید محقق نشده است.
به گفته وی، ضعف در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خدمات گسترده و پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه‌های گوناگون به دست آمده است، در این شرایط که کشورمان تحت شدیدترین هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان قرار گرفته، می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد.
سلاجقه در ادامه تاکید کرد: روابط عمومی‌ها که مهمترین و اصلی ترین وظیفه و نقش را در اطلاع رسانی درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت برعهده دارند، باید برای مقابله با توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان و تلاش گسترده آنها برای ضربه زدن به اعتماد عمومی مردم که مهمترین سرمایه نظام اسلامی است، با همه توان به میدان آمده و برای روشنگری و رفع اتهامات و شبهات مجاهدت کنند.
معاون رییس جمهور، تصریح کرد: بدون تردید با تبیین درست خدمات و اقدامات ارزشمند دولت برای مردم و رفع خلاءهای ارتباطی میان مردم و مسؤولان توسط روابط عمومی‌ها، مردم نسبت به خدمتگزاری دولت و عملکرد دستگاههای اجرایی احساس مثبت و مطلوب تری داشته و با قضاوت‌ها و برداشت‌های درست از این مسأله حساس و حیاتی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت نیز تنگ تر خواهد شد.
وی با بیان اینکه مساله مهم دیگر در کلام مقام معظم رهبری‌، اشاره ایشان به اهمیت فضای مجازی و لزوم بهره برداری درست از این فضا در «جهاد تبیین» است، گفت: از این رو روابط عمومی‌ها برای توفیق در میدان عمل به مأموریت‌های انقلابی خود، باید خود را مجهز به ابزار علم و عقلانیت و معرفت کرده و مبانی فکری و استدلالی خود را با دستیابی به مبانی معارف ناب انقلابی و اسلامی ارتقاء ببخشند و برای بهبود و تعالی سواد رسانه‌ای مخاطبان خود نیز برنامه ریزی و تلاش جدی داشته باشند تا تعامل دوسویه مدنظر را فراهم بیاورند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید ریاست محترم جمهوری در همایش جهاد تبیین مبنی بر لزوم تهیه پیوست اطلاع رسانی برای  تصمیمات دولت، تصریح کرد: یک طرح و پروژه اعم از عمرانی و خدماتی که برای دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود، برای اثرگذاری هرچه بهتر در جامعه و فراهم آوردن مشروعیت و مقبولیت در عرصه افکار عمومی و همچنین اطلاع رسانی به مردم در رابطه با خدمات دستگاه‌های اجرایی، با هر ابعادی که باشد نیازمند یک فرآیند اطلاع‌رسانی برای مخاطبان خود است.
وی افزود: پیوست اطلاع‌رسانی می‌تواند مجموعه‌ای از اقدامات رسانه‌ای، تبلیغی، انتشاراتی و پژوهشی باشد که باید با برنامه ریزی آگاهانه و سنجیده و تدوین شرح عملیات مناسب، برای تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها تعریف شده و برای معرفی ابعاد و زوایای گوناگون آنها، با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های رسانه‌ای و هنری به مرحله اجرا برسد.
سلاجقه در ادامه متذکر شد: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی سال‌های متمادی است که از دو ضعف عمده در بدنه و ساختار خود رنج می‌برند؛ اول اینکه برخی سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی از وجود نیروهای متخصص، آموزش دیده و باانگیزه در حوزه روابط عمومی بی بهره اند. دوم اینکه منابع مالی و اعتبارات اختصاص یافته به روابط عمومی‌ها اعم از اعتبارات ملی و استانی بسیار اندک و حداقلی است.
معاون رییس جمهور، خاطرنشان کرد: این دو معضل جدی سبب شده است تا فرهنگسازی و آگاهی بخشی در جامعه از سوی روابط عمومی‌ها، در خوشبینانه ترین حالت به تبیین شمای کلی از تکالیف و رسالت‌های سازمانی خلاصه شود. بدون تردید بسیاری از این هزینه‌کردها نیز در راستای یک برنامه جامع و تاثیرگذار نبوده و کمتر توجهی به بیان ویژگی‌ها و مزایای طرح‌ها و پروژه‌های گوناگون عمرانی و خدماتی دستگاه‌ها می‌شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تنوع و گستردگی در وظایف و مخاطبان و نیازمندی‌های علمی، آموزشی و تجهیزاتی و سروکار داشتن با افکار عمومی، برای تأثیرگذاری هرچه بهتر در فضای فکری و فرهنگی جامعه و جلب مشارکت و اعتماد مردم، باید از حمایت حداکثری مدیران ارشد برخوردار بوده و به لحاظ منابع مالی و نیروی انسانی کاملا تأمین شده‌باشند.

معرفی برگزیدگان نوزدهمین دوره جشنواره برترینهای روابط عمومی ایران


بخش ارتباطات رسانهای:
اپراتور همراه اول
بانک تجارت
شرکت فولاد مبارکه اصفهان
شرکت فولاد خوزستان
شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد
شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی
شرکت فولاد هرمزگان
بانک کشاورزی
بخش ارتباطات الکترونیکی و مجازی:
هلدینگ صدر تأمین
اپراتور ایرانسل
شرکت ملی فولاد ایران
شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری
بخش برنامهریزی ارتباطی
و پیوست ارتباطی:
شرکت فولاد مبارکه اصفهان
شرکت ملی نفت ایران
شرکت فولاد سنگان
گروه سرمایه گذاری توکا فولاد

بخش مدیریت راهبردی روابط عمومی:
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران
شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا)
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت فولاد خوزستان
فرمانداری تهران
بخش مطالعات ارتباطی و افکار عمومی:
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی شهید بهشتی
بخش ارتباطات مردمی
و تکریم ارباب رجوع:
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران
شهرداری اصفهان
بخش ارتباطات فرهنگی (تبلیغاتی/ انتشاراتی):
بانک سپه
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور
شرکت پتروشیمی پارس
شرکت صنعت فولاد شادگان
سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
بخش اطلاع رسانی:
گروه مالی گردشگری
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
صندوق توسعه ملی
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی خلیج فارس
شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد
مدیران ارشد ارتباط گستر:
۱- ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)
۲-  دکتر امیرحسین نادری، مدیرعامل هلدینگ صدرتأمین
۳- مهندس وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران‌(ایمیدرو)
۴- مهندس مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
۵- دکتر سروش سردشتی، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی موجان
۶- دکتر آیت‌الله ابراهیمی، مدیرعامل بانک‌سپه
۷- دکتر مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری
۸-مهندس ابراهیم خادمی‌پور، مدیر منابع انسانی شرکت نفت ستاره خلیج فارس
نشانهای ویژه:
۱- نشان روابط عمومی سرآمد – شرکت فولاد مبارکه اصفهان
۲-  نشان روابط عمومی دیجیتال – اپراتور ایرانسل
۳-  نشان روابط عمومی شبکه‌ای – شرکت اپراتور همراه اول
۴- نشان مسئولیت اجتماعی – شرکت فولاد سنگان
۵- نشان روابط عمومی سرآمد – گروه مالی گردشگری
۶- نشان خلاقیت – شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
۷- نشان افکارعمومی (خط کش طلایی) – شهرداری اصفهان
۸- نشان مشتری مداری – شرکت صنایع غذایی موجان
۹- نشان ارتباطات رسانه‌ای- شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا)
مدیران برتر روابط عمومی:
دکتر مجید بوجارزاده

سیدمصطفی قادریان، سازمان حفاظت محیط زیست
کارشناسان برتر روابطعمومی:

رضا میرمحرابی، شرکت ملی نفت ایران
ستاره ارتباطی حوزه مسئولیت اجتماعی:
تارا حصاری
حامیان:
۱- معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲- کانون نقش و نگار پوپک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.