تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردین 1402 - 9:53
کد خبر : 126539

تحویل سال و تحول مسئولان

تحویل سال و تحول مسئولان

آرمان شرق-گروه سیاست:انتظار دیگر این است کارگزاران و فرمانروایان هرکدام سر جای خود باشند و برخلاف تخصص و رشته خود مسئولیت قبول نکنند ، اما اگر بنا به ضرورت و ناچاری ، مسئولیتی پذیرفتند و بعد به هر دلیلی نتوانستند از عهده بر آیند ، آن را به دیگران که شرایطش را دارند بسپارند و از مردم عذرخواهی کنند

تحویل سال و تحول مسئولان

 

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم اباذری در نوشتاری با عنوان «تحویل سال و تحول مسئولان» این گونه آورده است:« یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ » اى خدایی که تحول دل ها و گرایش نگاه ها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال و حال ها ؛ حال ما را به بهترین حال، تغییر ده.

در متون اسلامی و لغوی ، «قلب» به معنای عقل ، درک ، روح و جان و مرکز عواطف انسانی آمده ، چنانکه « بَصَر» به چشم ، قوه بینایی ، درک درونی و بینش اطلاق شده و « حول » نیز به معنای تغییر ، تحول و دگرگونی می باشد. در این دعای مختصر و مفید ، این که ما خدای سبحان را تغییردهنده چشم ، دل و حال خطاب می کنیم و از او می خواهیم وضع ما را به بهترین حال تغییر دهد ، نشان از این است که تا آدمی رشد عقلی ، درک درونی ، قدرت تفکر و بینش پیدا نکند ، تغییر و تحول در وجودش امکان پذیر نیست ؛ چرا ؟ چون در ساختمان وجودی آدمی ، عقل ، چشم و دل محوریت دارند و به منزله حاکم و فرمانروای اعضای بدن محسوب می شوند و سایر اعضا و قوا به مثابه کارگزار و رعیت به حساب می آیند و همواره گوش به فرمانِ چشم و اشاره دل می باشند.

از سوی دیگر همان طوری که در ساختمان بدنی انسان ، عقل ، دل و قدرتِ بینش ، حکمران و تأثیر گذاراست و سایر اعضا از آنها فرمان می برند و به تبعیت از آنها تغییر و تحول می پذیرند در ساختار هر حکومتی نیز حاکمان ، مدیران و مسئولان ، نقش عقل ، دل و چشم را دارند و در تغییر ، تحول وضعیت سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و اخلاقی توده مردم و کشور می توانند تعیین کننده باشند ، چنانکه گفتند « الناس علی دین ملوکهم » یا از حضرت امیرعلیه السلام حدیثی داریم فرمود: «الناس باُمرائهم اَشبه منهم بآبائهم» مردم ، به دولتمردان خود شبیه ترند تا به پدرانشان.( تحف العقول، ص ۲۰۷)

امسال مردم ایران هنگام تحویل سال نو ، ضمن آرزوی بهترین حال برای خویش و خانواده ، باید در راستای تغییر و تحول بینش ها ، دیدگاه ها ، عملکردهای حکمرانان و گارگزاران نظام اسلامی دست به دعا و نیایش بردارند و در جهت بهبود اوضاع کشور بیشتر دعا کنند ؛ با توجه به شرایط نگران کننده و غیر قابل قبولِ معیشتی مردم ، به نظر می رسد این بهترین و منطقی ترین اقدام برای احاد مردم ایران در آغاز سال نوی امسال باشد. چرا که تا حاکمان و کارگزاران از نظر رشد عقلی ، درک درونی ، قدرت تجزیه و تحلیل درست متحول و متغیر نشوند ، حال خوش برای مردم ممکن و میسر نخواهد بود.

آرزو می کنیم حکمرانان و کارگزاران در مرحله نخست به مردم و به مکتب بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ، خمینی کبیر و حواریون برگردند و در مرحله بعد قانون اساسی را محور عمل قرار داده و از هر گونه قانون گریزی زیر مجموعه های خود و دور زدن آن که هر از چند گاهی در رده های گوناگون مشاهده می شود ، مانع شوند.

سپس در سیاست های خارجی از حرکت های تنش زا ، تفرقه افکن و موضع گیری های به ظاهر انقلابی که موجب تنگاناها و بهانه ها جهت ایجاد تنش ، تشتت و تحریم های ظالمانه می گردد جداً پرهیز نمایند ، در این راستا باید اقدام اخیر کارگزاران نسبت به بر قراری ارتباط با عربستان سعودی را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد و امیدوار به توسعه این سیاست مبارک در منطقه و سطح جهانی با همه کشورها به غیر از اسرائیل غاصب شد.

لازم است درعرصه های داخلی نسبت به توده مردم به خصوص جوانان موضع رحمانی و پدرانه اتخاذ شده و به مخالفان فکری و دارای سلیقه های متفاوت ، موضع برادرانه گرفته شده و تلطیف نظرشود. از اتهام زنی های آنچنانی ، پرونده سازی های مضحک و به کارگیری واژه های سَبُک ، سُست ، سَرد که در شأن مسلمان متعهد و انقلابی نیست باید دوری جست. یک سال و نیم گذشته تجربه خوبی شد و ثابت کرد که یک دستی حاکمیت به تنهایی نمی تواند به نفع مُلک و ملت باشد همان طوری که پیش از آن ایجاد دوقطبی در حاکمیت و چند دستگی در مدیریت ، شکننده و ملال آور شد . باید درعین اختلاف سلیقه و نظر، در کنار هم و برای هم بود و یک بار هم شده آن را به تجربه نشست و به کارهای بچه گانه مانند: بگیر ، ببند و حصر دوستان دیروز و همراهان پریروز پایان داد.

انتظار دیگر این است کارگزاران و فرمانروایان هرکدام سر جای خود باشند و برخلاف تخصص و رشته خود مسئولیت قبول نکنند ، اما اگر بنا به ضرورت و ناچاری ، مسئولیتی پذیرفتند و بعد به هر دلیلی نتوانستند از عهده بر آیند ، آن را به دیگران که شرایطش را دارند بسپارند و از مردم عذرخواهی کنند.

سال ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان مقارن شده امید است با تحول و تهذیب کارگزاران برای همه ایرانیان سال نرمش و پُرخیر و بَرَکت باشد.
۲۸اسفند۱

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.