تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 6:31
کد خبر : 114311

تبریک به قالیباف برای حذف سردار!

تبریک به قالیباف برای حذف سردار!

آرمان شرق-گروه سیاست:بیماری رستم قاسمی و البته عدم رای اعتماد وزیر پیشنهادی کار این شائبه را تقویت کرد که رئیسی قصد دارد محمد را در قالب وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند ، اما معرفی سریع ابراهیمی که اخیرا از سوی محمد عزل شده بود به عنوان دبیر مناطق آزاد و همچنین اختلاف رئیس مجلس با او که به زمان شهرداری محمد باقر قالیباف بر می گردد باعث شد تا این شائبه را تقویت کند که سعید محمد به پایان کار خود در دولت سیزدهم رسیده است .

آرمان شرق-گروه سیاست:بیماری رستم قاسمی و البته عدم رای اعتماد وزیر پیشنهادی کار این شائبه را تقویت کرد که رئیسی قصد دارد محمد را در قالب وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند ، اما معرفی سریع ابراهیمی که اخیرا از سوی محمد عزل شده بود به عنوان دبیر مناطق آزاد و همچنین اختلاف رئیس مجلس با او که به زمان شهرداری محمد باقر قالیباف بر می گردد باعث شد تا این شائبه را تقویت کند که سعید محمد به پایان کار خود در دولت سیزدهم رسیده است .

تبریک به قالیباف برای حذف سردار!

آرمان امروز: سعید محمد دبیرشوارای عالی مناطق ازا از سمت خودکنار شد . این خبری است که روز سه شنه۱۹ مهرماه بر خروجی خبرگزاریها قرار گرفت و با بازتاب گسترده ای همراه شد. دراقع سعید محمد که  پیش از این فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء را بر عهده داشت با درآوردن رخت نظامی سودای ریاست جمهوری را در سر داشت و سعی داشت رویای خود را در انتخابات دوره سیزدهم محقق کند اما پس از آنکه با تیغ تیز شورای نگهبان رد صلاحت شد تصمیم گرفت تا با هدایت و انتقال کمپینگ تبلیغاتی خود در ستاد سید انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی که بیشترین شانس را برای ریاست جمهوری داشت به نوعی در کابینه سیزدهم سهمی تعیین کند. اگرچه که بر خلاف تمامی گمانه زنی ها که حتی از او به عنوان یکی از وزرای کابینه یاد می شد ، اما در نهایت مشاوری رئیس جمهور در قالب دبیری ستاد مناطق ازاد به محمد رسید . البته این پایان ماجرا نبودو و پس از آنکه مناطق آزاد به زیر مجموعه وزارت اقتصاد درآمد ، با توجه به اینکه محمد جایگاه خود را بالاتر از معاون وزیری می دانست اختلافاتش با خاندوزی بالا گرفت . البته در این بین عزل  نصب های او تلش برای خصوصی سازی شرکت هواپیمایی کیش ایر به همراه اظهارت غیر کارشناسنه  او در خصوص مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد آن هم پس از ۳۰ سال مزید بر علت شد تا علاوه بر وزیر اقتصاد دیگر نزدیکان رئیس جمهور و اعضای کابینه نیز به جمع منتقدان محمد اضافه شوند و در نهایت با درخواست خاندوزی و موافقت رئیس جمهور محمد از سمت خود برکنار شد. البته پس از برکناری و با توجه به اینکه بحث استیضاح وزیر صمت بارددیگر داغ شده بود و همچنین بیماری رستم قاسمی و البته عدم رای اعتماد وزیر پیشنهادی کار این شائبه را تقویت کرد که رئیسی قصد دارد محمد را در قالب وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند ، اما معرفی سریع ابراهیمی که اخیرا از سوی محمد عزل شده بود به عنوان دبیر مناطق آزاد و همچنین اختلاف رئیس مجلس با او که به زمان شهرداری محمد باقر قالیباف بر می گردد باعث شد تا این شائبه را تقویت کند که سعید محمد به پایان کار خود در دولت سیزدهم رسیده است .
 دو سال پر حاشیه برای محمد
بر اساس این گزارش کمتر از دو سال از انتخابات ریاست جمهوری و پیوستن سعی محمد که رد صاحیت شده  بود به ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی می گذردو در این مدت بر خلاف تمامی گمانه زنی ها که احتمال حضور او را در قامت اعضای کابینه می دادند تنها دبیری مناطق ازاد اقتصادی به محمد رسید. مناطق ازادی که با گذشت سه دهه قرار بود دروازه صادرات و توسعه اقتصادی باشد به دروازه واردات و قاچاق کالا تبدیل شده بود و همچنان با فشار و اصرار نمایندگان برای جذب رای بیشتر و دستاورد سازی در حال افزایش تعداد بود حال سعید محمد با سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان گزینه ای بود که دولت با تکیه بر آن تصمیم داشت تا وضعیت آشفته مناطق آزاد را سامان دهد اما خبرهای ضد و نقیضی که در خصوص عملکرد محمد و عزل و نصب‌های صورت گرفته در این مدت که مورد تایید بسیاری از اطرافیان رئیس جمهور و برخی چهره‌های بانفوذ خارج از دولت نبود. و همچنین  تصمیمات مدیریتی او از جمله موضوع خصوصی سازی کیش ایر به شکل گیری اختلاف بین محمد و خاندوزی منجر شد . حال دبیر مناطق آزاد که پیش از این به عنوان زیر مجموعه ریاست جمهوری شناخته می شد و پس از تغییرات به  معاونت وزارت اقتصاد درامده بود جایگاهش را فراتر از فرمانبرداری از احسان خاندوزی می‌دانست و حتی در جلسه شورای مدیران شرکت نمی کرد رفتار محمد مورد نقد بدنه مدیریتی این وزراتخانه بود. این رویکردش بهانه ای شد تا ضعف عملکردش در مناطق آزاد از طرف منتقدان برجسته شودو اپوزیسیون محمد پروژه برکناری او را کلید بزنند.
در این بین برخی گمانه زنی ها خروج محمد از مناطق آزاد را به معنای سکوی پرش او به سمت وزارت می دانند چرا که وزیر صمت با اتمام فرجه دوماه زیر ذره بین استیضاح نمایندگان قرار دارد ، بیماری رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی و همچنین عدم رای اعتماد وزیر پیشنهادی کار سه وزارتخانه کلیدی به گزینه مورد اعتماد نیاز دارد. اما برخی دیگر خروج او را پایان حیات اداری‌اش در دولت رئیسی می‌خوانند.  موضوعی که با انتصاب جانشینش محتمل‌تر است.

حکم سرپرستی شورای عالی مناطق آزاد را به نام نصرالله ابراهیمی یکی از مدیران معزل شده محمد زده شده است. یک منبع آگاه در مناطق آزاد به اکو ایران گفت: محمد چهارم مهر ماه سال جاری، ابراهیمی را از هر دو سمتش برکنار کرد. ابراهیمی پیشتر رئیس اجرای امور اداری مناطق آزاد و همزمان معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناظق آزاد بود. البته در این بین اختلاف سعید محمد با محمد باقر قالیباف مریدی بر علت شده شائبه پایان کار محمد پرنگتر شود
در این رابطه پس از آنکه نام محمد در لیست وزارت پیشنادی کابینه نبود محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا، در گفتگویی بیان کرده بود که سعید محمد با نظر قاطع محمد قالیباف وزیر کابینه رئیسی نشد.  ماجرای اختلاف سردار و قالیباف بنا به روایت ها پرونده‌ تخلفات مالی عیسی شریفی، معاون شهردار در زمان قالیباف، توسط سعید محمد جمع و آشکار شده بود و همین عامل اصلی اختلاف قالیباف و سعید محمد بود. بعد از آن نام سعید محمد برای استانداری ویژه سیستان ، خوزستان و ستاد اجرایی فرمان امام هم مطرح شد اما در نهایت دبیری شورای عالی منطقه آزاد به او رسید که بعد از حدود یک سال از این سمت برکنار شد.
عملکرد سعید محمد و اظهارت غیر واقعی
اوایل پاییز بود که سعید محمد در سمت دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد تراز تجاری مناطق آزاد پس از ۳۰ سال مثبت شد. وی گفته بود تراز تجاری مناطق آزاد کشور برای نخستین بار بعد از گذشت ۳۰ سال مثبت شده است. میزان تولید و صادرات افزایش یافته و میزان سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در این مناطق رشد ۵۸ درصدی داشته است. مثبت شدن تراز تجاری آن هم در شرایط تحریم، جای خوشحالی زیادی دارد اما بررسی آمارها نشان می‌دهد کاهش واردات در مناطق آزاد، باعث مثبت شدن تراز تجاری شده است. مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران دراین باره می گوید: ساختار مناطق آزاد به گونه‌ای است که از تعریف اصلی خودش فاصله گرفته و هرکسی که رئیس مناطق آزاد باشد، نمی‌تواند فعالیت خاصی در راستای کارایی تعریف‌شده داشته باشد. وی معتقد است منطقه آزاد نیاز به گمرک ندارد و فعالان بخش خصوصی که با ارز خودشان در آنجا مشغول به فعالیت هستند، نباید به کسی درباره عملکردشان پاسخگو باشند اما قوانینی که در منطقه آزاد وجود دارد در سرزمین اصلی نیز مشاهده می‌شود و تفاوت چندانی با هم ندارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.