تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 21:27
کد خبر : 86402

بمب خبری برای بازار ارز و اقتصاد: زمانبندی برای لغو تحریم‌ها

بمب خبری برای بازار ارز و اقتصاد: زمانبندی برای لغو تحریم‌ها

آرمان شرق- اظهارات “میخائیل اولیانوف” نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش که از تشکیل کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها در وین اتریش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد، نشان دهنده گامی عملیاتی برای توافق جدید است.

تشکیل زمانبندی برای لغو تحریم ها باعث ایجاد تکانه های فوری در اقتصاد ایران و به خصوص بازار متلاطم ارزی خواهد شد.

به گزارش تحریریه، پس از انتشار اخبار ضدونقیض درباره توقف یا تداوم مذاکرات هسته ای در وین، گام های جدیدی برداشته شده است که نشان می دهد فضای اصلی مذاکرات در حل تغییر است. به خصوص اینکه علی باقری تاکید کرد؛ فضاسازی طرف های غربی با این هدف پوشاندن ضعف آنها در میز مذاکرات انجام می شود و اهمیتی ندارد.

اظهارات “میخائیل اولیانوف” نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش که از تشکیل کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها در وین اتریش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد، نشان دهنده گامی عملیاتی برای توافق جدید است.

“میخائیل اولیانوف”در توییتری نوشت: در کمال تعجب، برحی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذکرات وین را دراماتیک و “تقریبا بن‌بست” توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشته و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است.

زمانبندی برای لغو تحریم ها را می توان بمب خبری برای بازار ارز و اقتصاد ایران نامید که پس از ۸ دور مذاکرات منفجر شده است.

سانتریفوژهای غنی سازی ایران

خبرگزاری روسی تاس نوشت: میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، فاش کرد که یکی از موضوعات حساس مورد بحث در وین، موضوع سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در سایت های هسته ای ایران است. وی گفت: ما با این سانتریفیوژها چه باید بکنیم؟ گزینه انتقال آنها به خارج و یا از بین بردن آنها وجود دارد. گزینه دیگر، مهر و موم این سانتریفیوژها و انبار کردن آنها در ایران تحت ضمانت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. می‌توان در مورد اینکه کدام یک از این گزینه ها انتخاب شود، توافق کرد.

خبرگزاری روسی تاس نوشت: میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت، مذاکرات برای احیای برجام هر چند نه خیلی

به گزارش «انتخاب»؛ او گفت: “این روند در حال پیشرفت است. نه خیلی سریع، اما همچنان رو به جلو است.”

این دیپلمات فاش کرد که یکی از موضوعات حساس مورد بحث در وین، موضوع سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در سایت های هسته ای ایران است.

اولیانوف گفت: ما با این سانتریفیوژها چه باید بکنیم؟ گزینه انتقال آنها به خارج و یا از بین بردن آنها وجود دارد. گزینه دیگر، مهر و موم این سانتریفیوژها و انبار کردن آنها در ایران تحت ضمانت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. می‌توان در مورد اینکه کدام یک از این گزینه ها انتخاب شود، توافق کرد. این تنها یکی از ده‌ها موضوعی است که باید حل کنیم.»

دور هفتم مذاکرات در ۲۹ نوامبر آغاز شد و در ۳ دسامبر هیئت های اروپایی برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند و مذاکرات به طور موقت متوقف شد. در ۹ نوامبر، مرحله دیگری اتفاق افتاد و ایران پیش نویس توافقنامه ای را در مورد احیای برجام، متشکل از دو پیش نویس، در رابطه با لغو تحریم های آمریکا و اقدامات مربوط به برنامه هسته ای ایران ارائه کرد./انتخاب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.