تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 17:06
کد خبر : 86101

بلومبرگ: ایران کی می تواند بمب اتم بسازد؟

بلومبرگ: ایران کی می تواند بمب اتم بسازد؟

آرمان شرق- برای حمله به یک هدف از راه دور، ایران همچنان نیاز به طراحی و ساخت دستگاهی دارد که به اندازه کافی کوچک شده باشد تا بتواند بر بالای یک موشک سوار شود و بتواند از ورود مجدد به جو زمین جان سالم به در ببرد. تخمین‌ها برای مدت زمانی که ممکن است برای این کار نیاز داشته باشد، از چهار ماه تا دو سال متغیر است. ایران در حال حاضر موشک‌های بالستیک برای تحویل چنین وسیله‌ای دارد. قدرتمندترین موشک این کشور بردی معادل ۵۰۰۰ کیلومتر (۳۱۰۰ مایل) دارد که تمام اروپا را در دسترس قرار می‌دهد.

نبض مذاکرات در وین تند می‌زند و برای بسیاری این سوال مطرح است که چرا غربی‌ها برای مذاکره با ایران عجله دارند. بلومبرگ در گزارشی به طور خلاصه میزان نزدیک بودن ایران به امکان ساخت بمب را برآورد کرده است.

قبل از توافق برجام چه وضعیتی بود؟

ایران طبق توافق ۲۰۱۵، در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده به دلیل سوءظن در مورد برنامه هسته‌ای خود، موافقت کرد که به مدت ۱۵ سال اورانیوم را بیش از ۳.۷ درصد (غلظت ایزوتوپ شکافت‌پذیر اورانیوم-۲۳۵ مورد نیاز برای بمب هسته‌ای) غنی‌سازی نکند. ایران همچنین متعهد شد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۱ پوند) یا حدود ۳ درصد از مقداری که قبل از انعقاد توافق در اختیار داشت، محدود کند. اما ایران یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق و اعمال مجدد تحریم‌هایی که این کشور را از مزایای اقتصادی وعده داده شده در توافق محروم کرده بود، شروع به تقویت برنامه هسته‌ای خود کرد. اکنون این کشور اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت چندین بمب را انباشته کرده و آماده است در صورتی که رهبرانش تصمیم بگیرند این فلز سنگین را تا سطح ۹۰ درصدی که معمولاً در تسلیحات استفاده می‌شود، خالص کنند.

علاوه بر این، نه تنها به غنی‌سازی ۲۰ درصد بازگشته است، بلکه برای اولین بار به ۶۰ درصد رسیده است، سطح خلوصی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید از نظر فنی از سوخت درجه‌بندی تسلیحات قابل تشخیص نیست. بازرسان بین‌المللی گزارش دادند که تا ۶ نوامبر، ایران حدود ۲۱۸۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از ۲ تا ۵ درصد، ۱۱۴ کیلوگرم از این ماده با خلوص ۲۰ درصد و ۱۸ کیلوگرم غنی شده تا ۶۰ درصد ذخیره کرده است.

و اما فاصله تا بمب اتم …

علاوه بر مواد شکافت‌پذیر، بمب و ابزار انتقال آن نیز وجود دارد. ایران احتمالا از قبل دانش فنی برای تولید یک دستگاه انفجاری مونتاژ اسلحه ساده مانند آنچه که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ بر فراز هیروشیما پرتاب کرد، دارد. برای حمله به یک هدف از راه دور، ایران همچنان نیاز به طراحی و ساخت دستگاهی دارد که به اندازه کافی کوچک شده باشد تا بتواند بر بالای یک موشک سوار شود و بتواند از ورود مجدد به جو زمین جان سالم به در ببرد. تخمین‌ها برای مدت زمانی که ممکن است برای این کار نیاز داشته باشد، از چهار ماه تا دو سال متغیر است. ایران در حال حاضر موشک‌های بالستیک برای تحویل چنین وسیله‌ای دارد. قدرتمندترین موشک این کشور بردی معادل ۵۰۰۰ کیلومتر (۳۱۰۰ مایل) دارد که تمام اروپا را در دسترس قرار می‌دهد./بورسان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.