تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 1:34
کد خبر : 134690

روزنامه ها در مهر ماه ارزیابی می شوند

روزنامه ها در مهر ماه ارزیابی می شوند

آرمان شرق-گروه جامعه:توجه به محتوا به گونه ای که ۶۰ درصد امتیازات روزنامه های سراسری و ۶۵ درصد غیر سراسری به محتوا اختصاص دارد از جمله تفاوت های رتبه بندی فعلی با گذشته است. در بخش غیر محتوایی هم ۱۷ نمره به نیروی انسانی بیمه شده اختصاص دارد و سهم شمارگان ۱۰ نمره است. رسانه های محلی با شاخص های محلی و در استان ارزیابی می شوند.
روزنامه ها با این شاخص ها در مهر ماه ارزیابی می شوند و طبیعتا سهم حمایتی آن دسته که به نیروی انسانی و محتوا بیشتر اهمیت دهند رشد چشمگیری خواهد داشت.

روزنامه ها در مهر ماه ارزیابی می شوند

اخبار جدید درباره بیمه خبرنگاران

 برنا؛ ایمان شمسایی که چهارشنبه، ۲۱ تیر برای شرکت در آئین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه های استان قزوین به این استان سفر کرده بود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به جهاد تبیین اظهار کرد: مرور فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین این نکته را گوشزد می کند که ایشان دقیقا اجرای مفاد ماده ۲ قانون مطبوعات را که به رسالت رسانه ها می پردازد برایمان یادآوری می کنند که اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم، مقابله با فرهنگ استعماری و استکباری، تبعیض، فساد، فحشا، جلوگیری از مرزبندی های کاذب بین اقوام و تقویت اصول مصرح قانون اساسی و سیاست نه شرقی و نه غربی در واقع وظیفه ما در این اقدام جهادگونه است.

جامعه رسانه ای پای نظام ایستادند

وی ادامه داد: در حوادث اخیر اگر چه افت و خیزهایی داشته ایم اما جامعه رسانه ای کشور و روزنامه نگاران قلم بر زمین نگذاشتند و کسی حرف از تحریم نزد و با نقد کارشناسانه و دلسوزانه پای نظام جمهوری اسلامی ایستادند.

شمسایی قانون مطبوعات را اصلی ترین منشور حوزه رسانه در عرصه قانونی دانست و اذعان کرد: جامعه خبری بزرگی در کشور داریم و بر این اساس سیاست هایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می کنیم که از جمله آنها رعایت ماده ۴۶ قانون مطبوعات توسط صاحبان امتیاز است که بر امنیت شغلی و لزوم بیمه خبرنگاران تاکید دارد.

او گفت: البته قانون مطبوعات در برابر خبرنگاران سکوت کرده و صرفا مدیران رسانه ها را خطاب قرار می دهد که باید به این امر توجه شود. همچنین توجه به محتوا و پررنگ شدن نقش آن نسبت به شاخص های کمی از دیگر سیاست های ماست که اقداماتی در خصوص آن صورت گرفته است.

جشنواره‌های مطبوعات فرصتی مغتنم برای رسانه‌ها

وی اظهار کرد: سیاست های اصلی دولت سیزدهم در حوزه رسانه و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مطبوعاتی توجه به رسانه های محلی است که با استانداردهای بین المللی و گسترش رسانه های محلی در دنیا نیز سازگاری دارد. اجرای رتبه بندی روزنامه ها که اخیراً ابلاغ شده با نگاه ویژه به رسانه های محلی انجام گرفته و رسانه هر استان در همان استان ارزیابی می شود.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: جشنواره های مطبوعات فرصت مغتنمی برای رسانه ها و خبرنگاران است و استمرار آن قطعا نتایج موثری در ارتقاء سطح توانمندی فعالین این عرصه خواهد داشت.

ایمان شمسایی دیداری هم با مدیران و فعالان رسانه ای استان قزوین داشت.

او در این نشست ضمن شنیدن نقطه نظرات حاضران گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار رسانه در کشور داریم و متوسط در هفته ۵۰ درخواست جدید در سامانه جامع رسانه های کشور ثبت می شود. این حجم بالای رسانه اگر صرفا متکی به حمایت های دولتی باشد و مخاطب از گردونه اقتصاد رسانه حذف شود راه به جایی نخواهیم برد.

یارانه سال گذشته جبران شد

وی رشد آگهی دولتی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ را ۶۰ درصد اعلام کرد و توضیح داد: یارانه سال گذشته نیز امسال جبران شد اما تمام این اعداد و ارقام به نسبت تعداد رسانه ها اندک است و حمایت ها باید صرف تحکیم ساختار تحریریه و محتوا شود. در شیوه نامه جدید رتبه بندی روزنامه ها که هفتم تیر اعلام شد دقیقا به سیاست های جدید معاونت مطبوعاتی اشاره شده است.

او خاطرنشان کرد: توجه به محتوا به گونه ای که ۶۰ درصد امتیازات روزنامه های سراسری و ۶۵ درصد غیر سراسری به محتوا اختصاص دارد از جمله تفاوت های رتبه بندی فعلی با گذشته است. در بخش غیر محتوایی هم ۱۷ نمره به نیروی انسانی بیمه شده اختصاص دارد و سهم شمارگان ۱۰ نمره است. رسانه های محلی با شاخص های محلی و در استان ارزیابی می شوند.

شمسایی گفت: روزنامه ها با این شاخص ها در مهر ماه ارزیابی می شوند و طبیعتا سهم حمایتی آن دسته که به نیروی انسانی و محتوا بیشتر اهمیت دهند رشد چشمگیری خواهد داشت.

توضیحی درباره بیمه خبرنگاران

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به نیروی انسانی را صرفا معطوف به الزام بیمه کردن خبرنگاران از سوی رسانه ها ندانست و یادآور شد: اعضای بخش خبرنگاری سامانه جامع رسانه های کشور و خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر تقریبا سه برابر گذشته شده اند و روند عضویت در سامانه کاملا الکترونیکی و تسهیل شده به گونه ای که دیگر نیازی به دریافت معرفی‌نامه از سوی مدیران مسئول نیست و تایید عضویت خبرنگار در تحریریه و حتی آثار، توسط مدیر مسئول و به شکل الکترونیکی انجام می شود و برای خبرنگاران آزاد و پیشکسوت نیز امکان عضویت فراهم است.

وی در پایان تاکید کرد: خبرنگاران می توانند با عضویت در صندوق از بیمه پایه و تکمیلی برخوردار شوند که این مسئله نافی الزام صاحبان امتیاز به بیمه کردن خبرنگاران ثابتشان نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.