تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 - 18:33
کد خبر : 86843

نتایج دور هفتم مذاکرات وین اعلام شد: پیشرفت های فنی و دستیابی به یک متن مشترک و جدید برای ادامه رایزنی‌های آتی

نتایج دور هفتم مذاکرات وین اعلام شد: پیشرفت های فنی و  دستیابی به یک متن مشترک و جدید برای ادامه رایزنی‌های آتی

آرمان شرق- معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام گفت که مشارکت کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافته‌اند این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

آرمان شرق- «باراک راوید» خبرنگار وبگاه صهیونیستی «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توییتی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) پس از نشست رسمی امروز عصر که قرار است ساعت چهار و نیم به وقت تهران برگزار شود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ها «باراک راوید» خبرنگار وبگاه صهیونیستی «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توییتی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) پس از نشست رسمی امروز عصر که از ساعت چهار و نیم به وقت تهران برگزار شده است، خبر داد.

وی همچنین به نقل از دیپلمات‌های مذکور مدعی شد که با سرعت فعلی پیش رفتن گفت‌وگوها، «ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا توافقی به دست آید».

پیش‌تر رویترز هم به نقل از دیپلمات‌های غربی از احتمال ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در ششم دی‌ماه خبر داده بود.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین صبح امروز (جمعه) در توئیتی نوشت: این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.
نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، دقایقی پیش پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوها پس از چند روز وقفه پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مذاکره‌کنندگان ارشد هیات‌ها تا لحظاتی دیگر هتل کوبورگ، محل برگزاری جلسه را ترک خواهند کرد و نمایندگان رسانه‌ها فرصت خواهند داشت تا برای کسب آخرین خبر از محتوای جلسات پرس‌وجو کنند.

البته انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدامی خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را به صورت مشترک با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران برعهده دارد توضیحاتی را درباره نتیجه گفت‌وگوها به خبرنگاران ارائه خواهد داد.

مذاکره کننده ارشد ایران هم قرار است تا دقایقی دیگر درباره ماحصل مذاکرات دور اخیر با خبرنگاران ایرانی مصاحبه کند. وی صبح امروز در توئیتی نوشت که روز گذشته برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش روی مذاکرات با انریکه مورا دیدار کرد.

وی با بیان اینکه «این هفته پیشرفت خوبی داشتیم» افزود که مذاکرات بعد از وقفه چند روزه از سرگرفته خواهد شد.

این دور از مذاکرات که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا جریان دارد، از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و هیأت‌ها بلافاصله کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند. گفت‌وگوها روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نبود و طرفین در قالب‌ها و سطوح مختلف سرگرم کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای بودند.

مورا: آمریکا بخش مهمی از مذاکرات وین است

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انحام می‌گیرد.

مورا افزود: ایالات متحده بخش مهمی از مذاکرات وین است. مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌گیرد. هیچ دیدار مستقیمی بین ایران و ایالات متحده اتفاق نخواهد افتاد.
معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام گفت که مشارکت کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافته‌اند این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.
مورا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما کارهای زیاد و سختی پیش رو داریم. تصمیم‌های سیاسی سختی باید گرفته شوند. حال وقت آن رسیده که بر روی اولویت‌ها و آنچه که برای هر یک از هیات‌ها جهت تصمیم‌گیری مهم‌تر است تمرکز شود و به این شیوه پیشروی کنیم چراکه زمان زیادی در اختیار نداریم. حس فوریت در همه کارهای‌مان در اینجا وجود دارد. ما به زودی به کارمان ادامه می‌دهیم.
خبر مهم تروئیکای اروپا درباره مذاکرات وین
مذاکره کنندگان ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند پیشرفت های فنی در مذاکرات وین صورت گرفته است

مذاکره کنندگان ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت های فنی در مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد، صورت گرفته است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین دور هفتم مذاکرات وین تمام شد. مذاکرات به زودی ادامه خواهند یافت.

جزییات تازه از مذاکرات وین به روایت میخائیل اولیانوف

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ دقایقی پیش پایان یافت.

در این دور از مذاکرات ایران و ۱+۴ به پیش‌نویس جدیدی که در آن نظرات ایران اعمال شده است، دست یافتند که در صورت نهایی شدن، این متن مبنای رایزنی‌های آتی قرار خواهد گرفت.

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای حدود ۱۰ روزه از سر گرفته می شود.

هیات مذاکره کننده ایران امشب به کشور باز می‌گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.