تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 - 12:05
کد خبر : 81323

انتشار کتاب « نظریه گفتمان، از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی»

انتشار کتاب « نظریه گفتمان، از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی»

آرمان شزق- کتاب *« نظریه گفتمان، از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی»* نوشته دکتر محمدرضا رسولی و دکتر پویا نعمت‌اللهی منتشر شد.

کتاب *« نظریه گفتمان، از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی»* نوشته دکتر محمدرضا رسولی و دکتر پویا نعمت‌اللهی منتشر شد.

این کتاب در سه بخش کلی ساختار یافته است.در بخش اول مفهوم گفتمان و تحلیل گفتمانی مورد مداقه قرار گرفته است. موضوعاتی نظیر معنا و مفهوم گفتمان، چیستی تحلیل گفتمان، تحلیل انتقادی گفتمان و مبانی و رویکردهای مهم و معروف آن به تفصیل ارائه شده است.

این کتاب در میان منابع زبان فارسی موجود متن جامع‌ و به‌ روزتری را پیرامون رویکردهای سه‌گانه‌ی تحلیل انتقادی گفتمان (مشتمل بر دستگاه نظری رویکرد رابطه‌ای/دیالکتیک فرکلاف، رویکرد اجتماعی/شناختی تئون ون‌دایک و رویکرد گفتمانی/تاریخی روث وداک) در اختیار مخاطب قرار می دهد.

بخش دوم کتاب به نظریه گفتمان پرداخته شده است. این کتاب بر آن بوده تا تبار اندیشه‌های لاکلائو و موفه را در پرتو آراء اندیشمندانی که در نضج نظریه‌ی آنها مؤثر بوده‌اند، ردیابی کند. از زبان‌شناسی ساختارگرای سوسور و مارکسیسم آلتوسری و دیکانستراکسیون دریدا گرفته تا دیرینه‌شناسی و نقد قدرت فوکو و سوژه‌ی لاکانی.

همچنین ابعاد متنوع و متکثر اندیشه‌های این «زوج گفتمان‌ساز» هم به لحاظ آراء نظری و هم از حیث تفسیر اندیشه‌ی آنها‌ از سوی سایر پژوهشگران و اندیشمندان معاصر، در فضای حاصل از پیچیدگی‌های این پلورالیسم نظری مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

بخش سوم نیز به موضوع متدولوژی و ابزارشناسی در نظریه گفتمان پرداخته شده است. بدین منظور جهت درک بهتری از متد و تکنیک در نظریه‌ی گفتمان، به رهیافت‌های معرفت‌شناختی و راهبردهای روش‌شناسانه همچون برجسته‌سازی و حاشیه‌رانی و تحلیل متن به‌طور مبسوط اشاره شده است.

مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند برای تمامی دانشجویان و پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی و شاخه های مختلف علوم ارتباطات و مطالعات رسانه مفید باشد.

همچنین دانشجویان و محققانی که به حوزه‌های گوناگون تحلیل گفتمان علاقمند هستند نیز می توانند از این کتاب بهره ببرند.

در حال حاضر امکان خرید از وبسایت نشر لوگوس از هم اکنون فراهم است. به زودی پخش ققنوس توزیع گسترده این کتاب را برعهده خواهد گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.