تاریخ انتشار : یکشنبه 18 دی 1401 - 0:25
کد خبر : 121101

اردوگاه اصولگرایان و «جریان سوم»؟

اردوگاه اصولگرایان و «جریان سوم»؟

آرمان شرق-گروه سیاست: باتوجه به نزدیکی انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دوازدهم تحرکات طیف‌های مختلف اصولگرایان را مشاهد می‌کنیم که در رقابت‌ با یکدیگر از ادبیات و سوژه‌های مختلف استفاده می‌کنند و به‌نظر انسجامی ندارد و با به وجود آمدن تفرقه در حال دور شدن از یکدیگر هستند. در حالی که در دسته‌بندی سیاسی همه این چهره‌ها را باید در یک چارچوب قرار داد ولی رفته رفته با خط‌کشی‌های مشخص، می‌توان انشعابات و دسته‌بندی‌های جدیدی را ترسیم کرد.

اردوگاه اصولگرایان و «جریان سوم»؟

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به نزدیکی انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دوازدهم تحرکات طیف‌های مختلف اصولگرایان را مشاهد می‌کنیم که در رقابت‌ با یکدیگر از ادبیات و سوژه‌‎های مختلف استفاده می‌کنند و به‌نظر انسجامی ندارد و با به وجود آمدن تفرقه در حال دور شدن از یکدیگر هستند. در حالی که در دسته‌بندی سیاسی همه این چهره‌ها را باید در یک چارچوب قرار داد ولی رفته رفته با خط‌کشی‌های مشخص، می‌توان انشعابات و دسته‌بندی‌های جدیدی را ترسیم کرد. عدم شرکت حداکثرس شهروندان در انتخابات گذشته و البته ناآرامی‌ها و اعتراضاتی که در طول چند ماه در ایران وجود داشت، برخی سیاستمدارن را بر آن داشت تا برای نزدیک شدن به شهروندان ادبیات خود را تغییر دهند و همواره شعارهایی بدهند که بتوانند نظر مردم را به خود جلب کنند. در گزارش پیشرو به جریان‌های فعال در دسته اصولگراها اشاره خواهیم داشت. دسته اول را اصولگراهای سنتی تشکیل می‌دهند که اعضای «جبهه‌پایداری» را باید از این دسته بخوانیم. دسته بعدی طیف جمع شده اطراف محمدباقر قالیباف است که خود را با نام جدید «نواصولگراها» معرفی می‌کنند. دسته بعدی را باید اصولگراهای حامی دولت معرفی کنیم که در ادغام با جریان‌های سنتی و نواصولگراها فعالیت می‌کنند و اما اصولگراهای معتدل که حالا با نزدیک‌تر شدن «علی لاریجانی» و «حسن روحانی» می‌توان از آنها به عنوان جریان سوم اصولگراها یاد کنیم که بیش از سایرین در حال پیش‌روی در عرصه سیاسی هستند.
مدیران مدام موضوع را به جای دیگر حواله ندهند
«علی لاریجانی»، سیاستمداری که ریشه در اصولگرایی دارد ولی رفته رفته خود را در کنار جریان معتدل سیاسی ایرانی قرار داده است، به‌نظر می‌آید بیشتر از گذشته با طیف نزدیک به حسن روحانی دم‌خور شده است. آنچه از ادغام جریان علی لاریجانی و حسن روحانی خارج خواهد شد همان جریان سومی است که به نظر می‌تواند از دیگر جریان‌های اصولگرا در انتخابات به‌راحتی سبقت بگیرد و بار دیگر بتواند مدیریت کشور را با اتکا بر تعادل در داخل و خارج به دست بگیرد. رییس سابق مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ شبکه یک به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی نسبت به مدیریت‌های کشور انتقاد کرد و گفت: یک سیاست‌مدار برای توصیف شرایط انتخاب نمی‌شود، برای تغییر شرایط انتخاب می‌شود.
این سیاستمدار که حالا باید او را تعادل‌گرا بنامیم با انتقاد از مدیریت در عرصه سیاسی ایران گفت: مدیران مدام موضوع را به جای دیگر حواله ندهند. به هرحال رهبری در جاهایی باید دخالت بکنند اما نباید از ایشان مدام خرج کرد. مارکس اصلا معتقد بود بدون تضاد، حرکت رخ نمی‌دهد، من نمی‌گویم این‌ سنخ فعالان سیاسی از مارکس اقتباس کرده‌اند اما وقتی دسته‌بندی و قطب‌بندی می‌شود و یکدیگر را به چالش می‌کشند، صحنه جذاب می‌شود اما جذابیت موقت است، در درازمدت یک آشفتگی اجتماعی ایجاد می‌کند. گیر این شکاف‌های این‌چنینی همین است که ظاهر اولیه‌اش جذاب است و پوپولیسیتی می‌شود و کشمکش خیابانی یا خانگی دارد ولی در درازمدت تبدیل به شکاف‌های اجتماعی می‌شود و چون حرارتش کم کم به کینه‌ها تبدیل می‌شود.»
در جنگ روانی رسانههای غربی را به خط شدند
ابراهیم رییسی، اصولگرایی است که هم اکنون به عنوان دولت مستقر شناخته می‌شود، باتوجه به پستی که دارد با ادبیات دیگری به سمت منتقدان رفت. با توجه به انتقادات بسیاری که در روزهای اخیر از او و دولتش انجام می‌شود با انتقاد از دولت‌های خارجی گفت: دشمنان جنگ ترکیبی به‌راه انداختند اما باز شکست به‌دنبال شکست نصیب‌شان می‌شود. شما جنگ سیاسی به‌راه انداختید و ظرفیت‌های خود را علیه ملت ایران بکار گرفتید. در جنگ روانی رسانه‌های‌تان را به خط کردید و در جنگ اقتصادی وارد شده و در ارز و طلا عددسازی کردید. در عرصه تجارت، صادرات و عرصه‌های مختلف اقتصادی تلاش کرده و تهدیدها و تحریم‌ها که می‌خواهید ما را با آن کُند کنید، دچار توقف نخواهیم شد. رئیس‌جمهور گفت: یک دخترخانمِ دهه نودی در بدو ورود به مراسم (سالگرد شهید سلیمانی) به من گفت «شما را به خون شهید سلیمانی قسم می‌دهم که پای‌کار هستیم و به مسئولین پیام دهید که ما پای این انقلاب و نظام هستیم و آن‌ها با قدرت، قوت و اعتماد به نفس و اتکال به خدا حرکت کنند.» خون شهید سلیمانی پیروزی را برای ملت به ارمغان آورده و پیروزی‌های بسیاری را در پرتو خون شهید سلیمانی خواهیم داشت.»
به چه حقی میگوییم بدحجابها سوار مترو نشود
«محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی از برخی رویکردها به مردم، بحث حجاب و برخی رفتارها در حوادث اخیر انتقاد کرد. او صراحتا تاکید کرد که پلیس باید پس از درگذشت «مهسا امینی» عذرخواهی می‌کرد. رییس مجلس در این برنامه با اظهار انتقادات تند به پلیس و کسانی که بدحجاب‌های را به عدم ارائه خدمات عمومی تهدید می‌کنند، گفت: یک وقتی افرادی هنجارشکنی می کنند که قانون گفته باید با آنها برخورد شود. اما وقتی می‌گوییم کسی که بدحجاب است اجازه ندارد به مترو وارد شود. به چه حقی؟ هر کسی می خواهد باشد. مردم به این نگاه می کنند. من در همین حوادث با جمعی از دانش آموزان صحبت می‌کردم. یک دختر خانم گفت فردی را به‌خاطر بدحجابی بازداشت می‌کنید و به مرکزی هدایت می‌کنید و می‌خواهید در ۳۰ دقیقه به او آموزش بدهید. شما که نتوانستید در ۱۶ سال این را به ما یاد بدهید چگونه می‌توانید در ۳۰ دقیقه استرس به او یاد بدهید. این روش را ببینید این همان ضعف ما متولیان در یک موضوع حجاب است. هیچ کس نمی گوید پا روی ارزش ها بگذاریم اما وقتی ما می خواهیم به یک ارزش عمل کرده و به یکی دیگر عمل نکنیم یعنی جایی که به نفع ما مسئولان است اجرا کنیم و آنجایی که به نفع مردم است بگوییم هر وقت شد انجام دهیم.
مذاکره و گفتوگو نتیجه نمیدهد
«سعید جلیلی»، عضو برجسته جبهه پایداری که او را در سال‌های اخیر به‌عنوان دولت در سایه می‌شناسیم باز هم دیدگاه خود در رابطه با رابطه با غرب تکرار کرد. این چهره شاخص طیفی از اصولگراهای سنتی با عنوان اینکه تجربه گذشته نشان داده که مذاکره وگفت‌وگو نتیجه‌ای ندارد حضور خود در عرصه سیاسی را بار دیگر اعلام کرد. نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی و رئیس اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور اظهار داشت: بارها گفتم که نتیجه چندانی از این مذاکرات (برجام) حاصل نمی‌شود. او که در دانشگاه یزد در گفت‌وگو با منتقدان که به دیدگاه این طیف سیاسی انتقاد داشتند ادامه داد: آژانس پس از برجام، ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به وظایف خود عمل کرده است، اما طرف آمریکایی از این توافق خارج شد و هیچ چیزی حاصل نشد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که بنده به مذاکرات خوشبین نیستم، اما آن را متوقف نکردند، چون برخی می‌گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می‌رسیم. برجام نشان‌دهنده درستی سخن رهبر بود و مردم فهمیدند که این مذاکرات نتیجه‌ای ندارد.
به سمت وحدت ببریم
«محمدرضا باهنر»، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین باتوجه به رقیبانی که در طیف اصولگرا دارد ولی باز هم اشتیاق زیادی برای حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری دارد. او هفته گذشته با ارائه سه پیشنهاد کلی برای مقابله با شرایط فعلی کشور ارائه کرد بار دیگر خود را با صدر اخبار بازگرداند. این پیشنهادات  شامل تأسیس کرسی رسمی برای شنیدن اعتراض مردم، بالا بردن سعه صدر و سطح پذیرش در ساحت سیاست، اصلاح برخی ساختارهای کشور است.
او در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین پس از اشاره به حوادث بعد از اعتراضات ۸۸ گفت: تأسیس کرسی رسمی برای شنیدن اعتراض مردم، بالا بردن سعه صدر و سطح پذیرشمان در ساحت سیاست، اصلاح برخی ساختارهای کشور. وی با بیان اینکه برخی از ما سیاسیون وضعیت موجود را بدتر از آنچه هست نشان می‌دهیم، ادامه داد: هم از تریبون مجلس، صدا و سیما و حتی برخی خطبه‌های نماز جمعه وضعیت موجود را بدتر از آنچه هست نشان می‌دهیم. ۹۰ درصد از نامزدهای نمایندگی مجلس نه می‌دانند وظایف یک نماینده چیست، نه می‌دانند اختیارات او چیست، نه حتی امکانات کشور را می‌دانند؛ اما وعده‌هایی می‌دهند که عملی نمی‌شود و مردم را ناامید می‌کنند. یک گروه دیگر مدیرانی هستند که قدری دوراندیشانه‌تر فکر می‌کنند و منافع زودگذر را حتما ذبح می‌کنند برای منافع بلندمدت. این‌ها خصوصیت التیام‌بخشی دارند. یعنی قبول دارند در جامعه تکثر وجود دارد و باید آن را محترم بشماریم و به سمت وحدت ببریم.
مجلس را بی‌خاصیت کردید
«الیاس نادران»، عضو جبهه پایداری که حالا در مجلس پروژه «نه به قالیباف» را پیگیری می‌کند خطاب به رییس مجلس گفت: آقای قالیباف! شما که مجلس را ضایع کردید. شما که مجلس را بی‌خاصیت کردید. شما که مجلس را با تصمیم‌هایی که می‌گیرید از کارآمدی و کارایی انداخته‌اید.
نماینده تهران با اعتراض به دخالت «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» در کار مجلس خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس او را مقصر شرایط و بی‌اثری مجلس شورای اسلامی دانست. این نماینده تهران در مجلس که اخیرا هم نامه استعفای خود را تقدیم هیات‌رئیسه کرده است، عنوان کرد: شما که مجلس را ضایع کردید. شما که مجلس را بی‌خاصیت کردید. شما که مجلس را با تصمیم‌هایی که می‌گیرید از کارآمدی و کارایی انداخته‌اید. اگر ما سر کاریم به ما بگویید!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.